21 februari 2008

yangon

gjorde ett undantag och kostade pa mej en riktig guide igar. verkligen inget jag brukar gora eller vill, men eftersom det har ar ett sant superspeciellt land kande jag att jag ville ha lite info sahar i borjan.

det visade sig, vilket jag nu i efterhand inser ar en sjalvklarhet, att min guide var SA for militaren/regeringen. sjalvklarheten bestar i att regeringen vill ha hit turister och gor allt for att locka hit dom/oss, medan oppositionen/aung san suu kyi, uppmanar folk att bojkotta burma/myanmar som turistland tills dess militaren "gett upp"/haller fria val m.m. m.m. och , det mest "kanda" kravet - friger "the lady", som hon kallas, aung san. verkar inte vara nan som namner henne vid namn, utan det ar "the lady" som galler.

ja, for att "knyta ihop" resonemanget om sjalvklarheten att han var pro-regeringsk (eh...): eftersom oppositionen vill hindra turismen tills vidare, sa innebar ju det att samtliga som arbetar med/for turism pa nagot vis ju maste vara for juntan. eller hur?

min guide var verkligen nat speciellt... framemot kvallningen blev han sa upphetsad nar jag till slut lyckades fa en syl i vadret (maken till att prata...) och forde in samtalet pa politik, att han nastan spottade och fraste som en katt, eller vad man brukar saga.
alltsa, han blev inte arg pa mej eller sa, bara sa otroligt upprord nar oppositionen kom pa tal att han blev alldeles... ja, jag vet inte vad...
han eldade upp sig sa att han till slut, flera ganger, utbrast "she's a BITCH! she's a PROSTITUTE!!!" (prostituerad for att hon salt sig till vastvarlden, typ, och dessutom gifte sig med en engelsman)
att hon fatt nobels FREDSPRIS var en san ironi att han inte visste vad - hon SKAPAR ju problem i landet istallet for fred!

alltsa, det var sa intressant att... jag vet inte vad. man far ju bara hora en sida av storyn i vastvarlden, och att nu fa en san forelasning om hur regeringen EGENTLIGEN var (enligt nagon fran "andra sidan" alltsa) var otroligt fascinerande. kunde stalla mina fragor som jag forberett lite utifall att jag skulle fa tillfalle att diskutera detta (trodde det var en omojlighet, fast jag inser att sa lange man pratar FOR juntan ar det ju inga som helst problem, tvartom).

han malde ocksa pa om CIA (som var inblandade i allting), raketbaser, offerlamm, forradare och och och...
jag antecknade sa mycket jag kunde, vilket han ocksa uppmanade mej att gora, men med den hastighet han pratade sa var det svart att hanga med...
jag tankte att det har maste jag typ skriva en artikel eller nat om, men sa ingenting. han fick ju inte tro att jag var journalist eller sa. dock tog han strax darpa sjalv upp detta:
"du MASTE skriva om detta och fa det publicerat i tidningar sa att folk i vast far veta sanningen och inte bara vad media visar/berattar! det ar inte sanningen! om tidningarna inte vill publicera det du skrivit maste du lagga ut det pa internet sa att folk kan lasa! lova det!"
journalister ar inte valkomna in i landet, men nu uppmanade han mej ju i princip att bli just journalist..? beror val pa vems sida man stor pa forstas...
jag spelade forstas med och verkade tro pa allt han sa och bli forvanad ("jaha, ar det SA det ar... media forvranger verkligen bilden av landet!"nar han avslojade sanningarna for mej, hur det egentligen ar.

nu stanger internetstallet.
trodde inte att jag skulle kunna komma in pa bloggen, men det var ju inga problem.

imorron buss till mandalay.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Var verkligen rädd om dej.
Det är ju ett inte det lättaste landet att vistas i förstår jag.
Ja,,,återigen det där med att du
skulle ju satsa på journalistbanan,
har visst sagt det förut till dej.
Ha det iaf fortsatt bra, jag tänker
på dej.
Kram Märta

Anonym sa...

Antar de har ett mycket effektivt angiverisystem, så jobbar man som guide lär man nog hålla sig mycket strikt till regimens sanning... Har du tänkt vara i Burma ända till 16 mars? Finns det så mkt att se där? Hur är det med mat och restauranger och sånt?

Hälsar pnh från Bryssel

Anonym sa...

Hej Sara!
Är på väg till Indien så just nu har jag bråttom. Alltså Arn idag och Indien i morgonbitti.
Var rädd om Dig,vi hörs.
Kram ma