14 februari 2008

lurendrejeri i kuala lumpur

papper med varningstext, i form av en berättelse utskriven från internet, på väggen på mitt hostal (ungefärligt citat):

"erfarenhet från chinatown /gatunamn/. tre män började prata med mig och undrade var jag var ifrån. när jag berättade från vilket land jag kom sa den ena att hans syster skulle till /land/ och arbeta som sjuksköterska snart, och han undrade om jag inte kunde komma med honom hem för att träffa systern och berätta lite om mitt land. eftersom jag var intresserad av att lära mig lite om malaysisk kultur följde jag med."

resten av texten berättade hur tjejen upplevde obehag när de kom fram till lägenheten där systern, förstås, inte var hemma för tillfället. dock kände hon inte att hon vågade gå därifrån, och när en av männen undrade om hon ville lära sig spela black jack kände hon sig tvungen att säga ja. sen gick det ut på att hon skulle jobba med det nånstans och blev drogad/lurad/vad det nu var (läste inte klart allt).
läste texten i förrgår kväll, och igår mitt på dan fick jag uppleva exakt det som stod där!
kände ganska snabbt igen "verkligheten från dikten" s.a.s., och insåg att det var nåt jag inte skulle tro på... det var dock inte det lättaste att på ett artigt sätt avböja deras invit. att de insisterade är det minsta man kan säga... hade jag inte läst den där tjejens berättelse vetefan om jag inte till slut följt med, om inte annat så för att få slut på tjatet.

här finns konversationen för dom som orkar läsa...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läste också de där varningarna, "kul" att det tydligen händer i verkligheten också ;)

Sara sa...

n: ja, "kul", ja. faktiskt.