14 februari 2008

i efterhand: 6 februari - kuala lumpur




anlände med flygbuss till kl sentral, kuala lumpurs knutpunkt för de allra flesta rälsbundna färdmedel. kollade direkt upp möjligheten att fortsätta redan samma dag med vanligt tåg up till thailand, men det var totalkört - fullbokat fram till den 12:e (det var då 4:e). tröstade mej med två mcdonald's-glassar.
metro till chinatown för att leta hostel. tog första bästa. visade sig vara ett förstklassigt exempel på obefintlig säkerhet (m tanke på värdesaker o dyl), men till en kostnad av rekordlåga 20 svenska kronor, så...
i mitt dorm bodde (bor) en väldigt mysko man som nästan känns lite skrämmande, vet inte om han är något att oroa sig för eller om han är totalt harmlös, får inget grepp om honom, och för första gången på fem månader bär jag med mig allt av värde (dator, biljetter, pass, kontokort m.m.) när jag går ut.
åkte sightseeingbuss i två timmar. kände för att bara sitta i air-condition-svalka och bli serverad de sevärdheter som finns. huvudattraktionen/kännetecknet för kl är tvillingtornen petronas towers, två ganska vackra torn som tills för några år sen var världens högsta.
annars så... vet inte.



blev inte direkt imponerad av staden. visst finns det några vackra ställen/byggnader, men som en helhet kan jag inte påstå att kl tilltalar mej, och inte malaysia som helhet heller (nu har jag ju inte sett så himla mycket av landet, men den känsla jag har just nu).
tilläggas ska att jag
1. har pms och att
2. det där lurendrejerisamtalet drog ner betyget. (se annat inlagg)
som jag redan skrivit så beror intrycket av en stad/ett land mycket på hur folket är/vilket folk man träffar, och här är det ju helt klart det där paret igår som satt sin prägel på intrycket av kl.
kuching = träffade inget folk alls = fick ett negativt intryck av staden.
kota kinabalu = bodde på jättetrevligt hostel, jättetrevliga människor = tycker om kk.
brunei = ooootroligt trevliga människor = tycker om brunei.
singapore = trevliga människor = tycker om singapore.
det som bryter mönstret är nz. folk var supertrevliga där, men mitt intryck av landet är ju ändå negativt. berodde väl iofs på att jag var så ensam kanske.

imorron, 7:e, det kinesiska nyåret.
OTROLIGT stor högtid överallt där det finns kineser. tror man kan jämföra med vår jul/julafton med tanke på alla dekorationer överallt, allt folk på gatorna (går knappt att komma fram, precis som i julruschen), alla nyårsrelaterade pryttlar (motsvarande julpynt, elljusstakar, glitter, granar och gudvetallt), alla bussar, tåg och hotell är fullbokade... ja, julen är nog det enda jämförbara.
...och imorron är själva dagen d.
på något mirakulöst vis lyckades jag igår hitta (=köpa alltså) en bussbiljett till en nattbuss till thailand imorronkväll. avgång 23,40, alltså 20 min innan tolvslaget. undra om bussen kan ta sig ut ur stan den tiden på dygnet? måste väl vara fullsmockat med folk på gatorna? ännu mer än nu alltså.


ja, det har väl framgått att jag vill till thailand så fort som möjligt, kanske. känner inte alls för att stanna i malaysia. kan inte riktigt sätta fingret på nåt speciellt, men jag vill härifrån. tror att thailand är "mjukare" och trevligare. inte direkt otrevligt här, men det känns inte heller trevligt.
så - mot thailand imorronkväll, ankomst själva thailand förmiddan den 8:e, och så försöker jag nog ta mej mot krabi till att börja med.

imorron är också dagen då m. åker till svalbard. jag är avundsjuk! ja, det är jag verkligen. inte så att jag skulle vilja avbryta min resa för att komma till svalbard, men det är ju iaf ett ställe man skulle vilja besöka. alla ställen som är ovanliga är ju intressant att åka till. hoppas resan går bra iaf, och att du inte fryser ihjäl däruppe! med tanke på att det är just du så är ju risken för ihjälfrysning trots allt överhängande menar jag.


ja, skolbuss.

utsikt fran mitt kl-starbucks

Inga kommentarer: