18 februari 2008

imorron BURMA

ja, imorronbitti aker jag till annu en diktatur :)
hamtade mitt visum idag, och biljetten ar betald, sa det ska nog ga bra att ta sig in i landet. us dollar har jag ocksa vaxlat till mej till ett varde av 6000 kr... kanns inte sa varst kul att resa runt med allt i kontanter, men eftersom det inte finns nagra atm:s ("minuten") i burma, sa maste man ta med sig kontanter for hela vistelsen... valutan i burma heter kyat, men det ar dollar som galler som betalningsmedel for det mesta tydligen (buss, tag, bat, hotell m.m.)

jag flyger med air asia imorronbitti, som sagt. en tjej jag traffade pa ambassaden i samband med visumansokningen, florina, ska aka med samma plan som jag, trevligt! da kan vi ju ocksa dela pa en taxi vilket alltid ar bra.
hemresan blir 16 mars, samma flyg som olga och hennes grupp! (hon ar i kambodja just nu, ska till laos sen, och slutligen burma (som tour-leader alltsa)).

landar i huvudstaden rangoon (numera yangon, enligt regimen). har inget hotell bokat, men det fixar sig nog. nan resrutt har jag inte heller "konstruerat", men norrut ska jag iaf. (fran rangoon kommer man bara norrut i princip, sa valet ar latt :))
som utlanning har man inte tilltrade till alla stader/ delar av landet, och inte heller alla vagar. mellan vissa stader maste man flyga om man vill ta sig fran a till b.
nara gransen till thailand, laos, kina m.m. ar det t.ex. forbjudet omrade p.g.a. stora risker i samband med en massa opiumsmuggling mellan landerna.

jag funderar pa att lamna kvar datorn har i bangkok (ska forvara en massa saker pa hostalet tills jag kommer tillbaks i mars). detta innebar att jag far skriva dagbok for hand och sen overfora detta till bloggen i efterhand. mojligtvis kan jag skriva lite da och da medan jag ar dar, men tydligen ar internettet i burma ytterst opalitligt och kan nar som helst "slackas ned" pa obestamd tid. dessutom vet jag inte om jag har tilltrade till vilka webbsidor som helst, t.ex. blogspot.com.
telefon ar det ocksa lite si och sa med har jag hort, sa det kan handa att det stundtals inte finns nan mojlighet att fa kontakt med omvarlden...

det aterstar m.a.o. att se hur ofta jag kommer at att skriva nat. OM jag kommer at att skriva nat... eller sa ar det inte alls sa himla krangligt. jag vet inte!

ska akta mej for att fraga folk oppet om aung san suu kyi eller regimen eller annat kansligt. om nan militarspion hor att nan burmes talar illa om regimen blir det fangelse. jag far heller inte ta kort pa vad som helst.
en anledning till att jag lamnar datorn har ar att jag verkligen inte vill bli av med den. har hort en del som blivit frantagna sin dator vid gransen eftersom de misstankts vara journalister (dessa ar inte valkomna).
borjar lata lite som nordkorea :)

nu maste jag "hem" och packa klart, bestalla taxi till imorronbitti och betala mina hostalnatter m.m.
aterkommer nar jag kan!

Inga kommentarer: