18 februari 2008

intryck efter tva veckor i thailand

okej. det här med själva thailändarna.

tycker att man hört överallt hur himla trevliga dom är, och thailand kallas "the land of smiles", men faktum är att på mina 5½ månader på resande fot har jag träffat fyra otrevliga exemplar av lokalbefolkning, och samtliga dessa har varit här i thailand (och detta under en väldigt kort tidsperiod, har ju bara vart här nån vecka eller tva).
som - nästan - alltid finns det en förklaring (hoppas jag).

dessa fyra är människor som har relativt mycket kontakt med turister, och som vet att turisterna kommer - och kommer att fortsätta komma till - till thailand. så är det ju bara.
denna kombination tror jag gör att de har börjat känna att de kan kosta på sig att inte vara så trevliga, eftersom, som sagt, alla ändå reser hit (oavsett om thailändarna är trevliga eller ej).
alltså är många jävligt trötta på turister och eftersom de tar dessa (turisterna) för givna behöver de inte dölja sitt "förakt" (jag vet inte riktigt vilket ord jag ska använda).
min teori...
ett par av dessa erfarenheter:

till krabi från hat yai delade jag och tre andra "vitingar" taxibuss med typ sju inhemska. vid ankomst krabi körde chauffören runt och "levererade" passagerarna vid deras resp. dörr, medan han slängde av oss mitt i centrum fastän vi snällt frågade om han inte kunde köra oss till ett hostal vi hade adressen till. (och när vi slängdes av satt det fortfarande pass. kvar i taxin; pass som väntade på sin "leverans"). han blev direkt jävligt irriterad sa nåt hotfullt om att vi inte kunde/fick åka längre (minns inte exakt nu). vi hade ändå betalat lite mer för biljetterna än vad vi eg. skulle, plus att han under färden öppnat bakluckan så att våra ryggsäckas ramlade ner på dammet på marken från 1½ meters höjd, typ (utan att be om ursäkt för det). man tyckte att han kanske skulle känna att han borde...

annat exempel: nattbuss krabi - bangkok. stannade mitt i natten på ett stort matställe. jag skulle köpa en dricka för 20 baht men hade bara en tusenlapp. gubben bakom disken var ingen muntergök direkt, utan tog barskt betalt av folk. när det var min tur frågade jag om det gick bra att betala med tusenlappen trots att jag bara skulle handla för 20. "inga problem". nähä, det var ju bra.
fick min dricka och gav honom tusenlappen, och vips så blev han med ens mindre otrevlig än mot alla andra och intresserad av varifrån jag kom och om det var kallt i sverige och... jag ansträngde mej för att höra vad han sa (vilket var just precis vad som var meningen) och räknade inte växelpengarna med en gång. efter fem minuter upptäckte jag att jag fått tillbaka 480 baht istället för 980. gick tillbaka och frågade om jag inte gett honom en tusenlapp. "nej, femhundra!".
han vägrade gå med på att jag gett honom tusen, medan jag var helt helt säker på min sak (tusenlappen är väldigt färglös medan femhundringen är lila, och jag vet att det var en sån där "tråkig" sedel han fick). han fortsatte vägra. till slut tog hans fru över kassan, och vägrade hon också. va faaan! jag stod kvar i minst fem min och hur det nu var så fick jag till slut 500 av den sura frun, kanske för jag sa saker om "steal it from me" så att andra kunder hörde?

det var två grejer. drar inte alla exempel för nu har ni fått en uppfattning om vad jag menar. båda händelserna visar hur såna som kommer i kontakt med mycket turister känner att de kan "kosta på sig" att vara otrevliga och behandla oss sämre än lokalbefolkningen, och dom har lärt sig att vi är godtrogna och ganska enkelt kan luras på pengar.
jag kan inte ens tänka tanken att detta skulle kunna hända i t.ex. nya zeeland!

antar att thailändarna är trevliga människor, generellt sett, men som det är nu så känner jag som att det överlag är både 1. rätt otrevligt och 2. valdigt överexploaterat i thailand.
min personliga uppmaning/slutsats blir:
välj hellre nåt annat land där stränderna har en plats för även dej, och där människorna fortfarande är genuint trevliga. kanske kostar tusen kr mer, men det skulle t.o.m. snåla jag tycka det var värt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du Sara, det var en rejäl sågning av Thailand det där! Synd att du inte nappade på några av de tips jag gav dig. Koh Lipe, Koh Hai och Koh Jum ar alla otroligt vackra öar i södra Thailand där stränderna har en plats även för dig OCH där människorna fortfarande är genuint trevliga. Till och med "svenskön" Koh Lanta har detta! Att Ao Nang känns överexploaterat under högsäsong kan jag hålla med om, men södra Thailand är så mycket mer. Kanske kommer du tillbaka någon gång och får se allt detta fina som landet har att erbjuda. Synd att jag inte hörde dig när du ringde. Det hade varit kul att prata en stund. Just nu är jag i KL. Ska förnya mitt visum. Har också tillbringat fyra dagar på Langkawi med familjen. Haft det lugnt och skönt. Må så gott! Kram Katarina