24 december 2007

MENDOZA, argentina,i efterhand

mendoza kändes mycket mer "hemma" med värme och sol. inget jag brukar gilla direkt, inte värme iaf, men nu kändes det rätt och, som sagt, hemma. skulle träffa t. där och fick vänta några dar innan han kom tillbaks från påskön, men det gjorde inget.
vacker stad med låååånga, raka gator kantade av träd. varenda, precis varenda, gata var kantad av träd på båda sidor! har aldrig varit i en stad med så otroligt många träd!!!

alla körde franskt. citroën, peugeot, renault... konstigt.

blev uppraggad på busstationen av en kvinna som erbjöd boende, och gick med på att kolla på stället. var helt okej, så jag stannade. lite som ett vandrarhem, och med gratis internet, tv/dvd (kunde äntligen kolla på michael moorefilmen "sicko" som jag köpt i lima för 10 kr...), mysigt "allmänrum" eller vad det kallas, och tillgång till kök. casa pueblo, calle pellegrino.

argentina märkbart billigare än chile, tack och lov... chile = fruktansvärt.


var sen med t. ett dygn och fick lite rapport/kartor från påskön. vi drev omkring på stan och internettade och åt på nån restaurang. på kvällen skedde ryggsäcksbytet (se bild...). vet inte hur jag skulle ha klarat mej annars... speciellt som jag tänkte köpa med mej en massa mat (spaghetti, konserver o. dyl. ) till påskön. inhandlade detta dan därpå innan santiagobussen gick.
nu i efterhand är jag himla glad att jag faktiskt köpte med mej mat eftersom det verkligen, verkligen är dyrt på påskön. har använt nästan allt jag köpte.

iaf så åkte jag till santiago på förmiddan och kom fram alldeles för sent på kvällen p.g.a. strul med nån annan buss i tullen, samt en bilolycka som gjorde vägen oframkomlig en lååång stund.
på tal om ingenting så var nog gränsen argentina/chile den vackraste gränsstation jag upplevt hittills, omgiven av hööööga, branta berg. det var väldigt vackert nere vid barilochegränsen också, men inte som här.

efter mycket om och men kom jag till hotellet (samma som vi bodde på innan i santiago) typ mitt i natten och efter att ha lyckats sortera ut en del kläder/saker som jag lämnade kvar (som vanligt...), kunde jag äntligen sova några timmar.

Inga kommentarer: