22 december 2007

easter island, idag

rano kau



utsikt fran campingen

campingen

idag är det 21 december enligt min dator. ikväll + tre dar och en morron kvar. åker den 25:e.känns okej, har ju varit här ett bra tag nu.
är förvånad att jag sover så himla bra i tältet! luftmadrassen är för smal, men det är inget som stör sömnen uppenbarligen.
imorse var jag upp till en av vulkankratrarna, rano kau. tyvärr var inte vädret det bästa, så jag blev inte långvarig. nu har jag sett den iaf.

några iakttagelser:

dom kör (bil) långsamt här.
flera ggr har jag trott att folk åkt omkring och spanat, typ, men dom kör verkligen så himla sakta! på en raksträcka här i hanga roa t.ex., där det i sverige skulle gå i minst 70, kör dom väl i... 20 kanske? undantagen är taxibilar och turister i hyrbilar.

hästar överallt. t.o.m. inne i byn, på huvudgatan, har jag sett lösa hästar. det är också många som transporterar sig till häst inne i byn.

på tal om hästar verkar dom ju ha det minst sagt bra här på ön! vandrar fritt omkring på enormt stora områden med sina föl. undantag finns, som idag t.ex. såg jag en väldigt mager häst som bara stod och såg deprimerad ut.

japaner. japaner japaner japaner. och några japaner till.
efter att ett japanskt företag hjälpte till att restaurera ett ställe med omkullfallna moaier, så har tydligen japan nån sorts avtal med påskön som innebär att dom kan resa hit väldigt billigt. "hon virginia" sa det iaf. på hela min resa i sydamerika har jag inte sett många japaner, men här är det minst 60 % av alla som bor på campingen. det är lite drygt. dom är överallt och pratar konstigt och äter konstig mat och så röker precis alla, utan undantag, 100%. behöver nästan inte åka till japan nu när jag varit här.

japaner slaktar tonfisk

solen är enormt stark. har aldrig varit med om liknande! finns andra som håller med mig också vet jag. en timme i solen utan solskydd och du är totalt uppbränd så det gör ont i flera dar. man måste verkligen smörja in sig på varenda kvadratcentimeter vilket kan vara lite svårt ibland. det är lätt hänt att man glömmer nån fläck här och där, som sen är knallröd i en vecka.
nej, har aldrig vart med om nåt liknande, som sagt.

lyssnar fortfarande på keane nästan dagligen, samma 10-11 låtar...

det är julgrejer överallt, i trädgårdar och affärer. känns ju lite konstigt med snöimitation och tomtar här där det är subtropiskt klimat...

pratade rätt mycket med en fransk tjej, karine, förra veckan. hon åkte hem för några dar sen, men nu är det en annan tjej, tina, här som jag är med lite. vi ska gå på restaurang på julafton.

angående priser här så är dom inte som tredubbla norgepriser som jag allvarligt talat trodde, men däremot så gott som 100%-iga norgepriser... beror väl lite på vilken produkt det gäller, men... en halvliter vatten för 14 kr liksom... cigaretter, råkar jag veta, kostar runt 20-25 kr, så just det är väl helt klart billigare än både sverige och norge! en burk cocacola eller likn = 7 kr, som hemma. en enkel middag på restaurang, minst 10000 pesos = 140 kr. dyyyrt.

alldeles bredvid campingen

tina (if you don't want this pic here, tell me. it's really good though!)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenare. Kul att du kom ivag pa en liten track. Sitter och planerar lite. Du far garna svara pa mitt mail.

ses

krptsk sa...

Hej Sara! Här kommer en liten julklapp från Hertsjö.

http://www.youtube.com/watch?v=D1ZfhcCCdrU

Anonym sa...

Hej!!!
Haqr haft ont om tid och antagligen missat lite i din rapport, men har skummat nu - Påskön verkar häftigt! Tänkte bara tala om att jag har besök av en peruan för tillfället! Han bor i Italien, men kommer från Peru, och är gift med min kompis Bea.
Nu ska vi snart sova, ville bara meddela dig detta intressanta faktum... :) Ha det gott och god jul!

AGL sa...

He he, nej, Norgepriserna är nog tamigfan värst av alla, skulle möjligen vara Island som är värre - tyckte du inte det var dyrt där? Jag har hört att det ska vara dyrt där iaf.
Men här är det extremt, fast vissa saker kostar som i Sverige, H&M-kläder t ex har ju samma priser.
Sen blir man ofta lurad av att det står KRONOR, för man räknar ju automatiskt i SVENSKA kronor och sen fattar man inte varför så mycket har försvunnit från bankkontot, ha ha. Jag glömmer nästan jämt att räkna upp, om jag inte ska köpa nåt extra dyrt.

God jul då! Själv är jag ensam hela jävla julen och det kan väl vara skönt, men jag ska vara ensam till på FREDAG, BLÄ. Och jag känner ju ingen här så jag kan inte gå hem till nån och fika eller nåt. Jag LÄNGTAR faktiskt till mellandagsrean så jag får komma ut lite :). Just nu har jag INGEN lust att springa i affärer, av naturliga skäl...

AGL sa...

Förresten, vilken Keane-skiva är det du lyssnar på? Hopes and Fears eller Under the Iron Sea?

Anonym sa...

GOD JUL SARA!

Tack för all info om Din resa, jätteintressant. Otroligt roligt att du trivs så bra.
Iaf. ska vi vara hemma på julafton. David kommer, Lisa, Erik o jag, Luddes mamma Karin, brorsorna Gustav o Edvin kommer också. Ludde jobbar i Uppsala men kommer på juldagen.
Mat, lek o spel, kanske ngn julklapp men inte från mig eftersom jag sagt ifrån.
Erik o jag åker på annandagen. Först SF sedan Hawaii. Hoppas på att må lite bättre efter en seg, långdragen förkylning. Är fortf alldeles för trött för att vara sant.
Pingen har haft lite fasoner för sig idag med att sätta de andra två katterna plats. Intressant skådespel.
Nu vill jag önska dig en riktig GOD o annorlunda jul. Vi tänker på dig. Puss o kram ma

Anonym sa...

Tjena,
Träffade nya vackra Ullis på stan i dag.
Hon var skitsnygg o trivdes med att o på landet i Rengsjö.
Hälsade massor förstås.
Som du ser på filmerna har Pingen intagit huset. Han har nästan tagit kommandot över de andra djuren.

Sara sa...

leaves: skiva - singles and rare tracks, sa det ar nog en blandning av flera skivor. dock var det enbart hopes and fears som gallde i borjan.