24 september 2007

sondag 23 september

utsikt over "agorna"

skitigt arbete med att fixa en fiskdamm

lite skojig bild :)

skymning i tradgarden, lejon med nedgaende sol-upplyst cotopaxi i bakgrunden

macaws

avsked

skabbig papegoja ater majs

leon med apa

tillbaka i quito efter de två veckorna på santa martha. känns bra, förstås, men... ändå...
nån sorts saknad känner jag ändå.
antar att det är lite konstigt att vara ensam igen efter dygnet runt-sällskap i två veckor.
känns lite jobbigt att inte få ha en katt i sängen om nätterna... baesha har ju krupit ner i min sovsäck varenda natt de senaste veckorna. suck.
kommer också att sakna de gigantiska måltiderna på santa martha... både lunch och middag bestod av typ fem olika grejer/rätter inkl. en stooor sallad. vi lagade mat själva och trots att det måste ha blivit... typ 20 måltider tror jag inte att vi åt samma rätt mer än ett par ggr. det var som vegetarisk buffé varenda dag. (i det andra huset däremot var det mest mackor och dylikt som gällde... dom var väldigt avundsjuka på vår mat, att det blev av att vi lagade så mycket riktig mat)
saknar väl också mjölken som varenda morron kom alldeles varm direkt från korna på gården intill, och kolibrierna i trädgården.
med mera.
skulle dock inte vilja stanna kvar; bra blev inte allt bara sådär hux flux!

bor denna gång i den nyare delen av quito, la mariscal. ska man uträtta lite ärenden och så, t.ex. besöka iberias kontor, så är det bäst att bo här.
hostalet heter posada del maple och är väldigt mysigt med lite vindlande trappor, gamla trägolv, såpass många rum att man nästan kan gå vilse, gröna hängväxter lite överallt och en liten solig takterrass. rekommenderas!

åt lunch på restaurang idag, och strosade sen runt i ett stort varuhus, typ åhléns fast med lite mat och sånt också. det var otroligt ostrukturerat - kylskåp med köttprodukter stod lite undanskymda bredvid hyllor med blöjor, och sexpack öl mitt ibland skolstartsmaterial... matolja light fanns också, och hela utbudet av absolut vodka (75 cl kostar 12 dollar, om nån är intresserad).

sitter nu i min säng i en sovsal med åtta bäddar. funderar över morrondagen. eftersom det då är vardag igen är väl iberias kontor öppet, så jag går väl dit och kollar ev. ombokning av biljetten quito-lima, som sagt. dock är jag nu mest inne på buss hela vägen, även om det går bra att omboka flyget.
kan tänka mej quito-mindo (jättefint, grönt ställe inte så långt härifrån), mindo-puerto lópez (vid kusten, nära en nationalpark, machalilla, med jättevackra stränder), och så puerto lópez-via guayaquil (ecuadors största stad)-peru/huaráz som jag väl skrivit om.
ang. flyg så blir det liksom fel att isf åka upp till quito igen (från guayaquil i söder), flyga ner till lima och sen åka norrut 40 mil (i peru) till huaráz.

jaja, det blir som det blir även om jag bestämmer mej i sista sekunden. jag behöver ju inte ta hänsyn till vad nån annan vill, så jag kan ju faktiskt bestämma i just sista sekunden!
"lyxigt".
på nåt vis.

nu lite läsning i en svensk bok som jag köpte begagnad - "olycksfågeln" av camilla läckberg. inget litterärt mästerverk direkt (vilket väl framsidans "vinnare av svenska folkets litteraturpris 2006" är en garanti för...) men i brist på annat, så...
carina rydbergboken tog jag mej förresten igenom till slut, men det var något av det tråkigaste och konstigaste jag läst, och hela första halvan av boken var helt omotiverad och hade inget med slutet att göra. eller så har jag inte fattat nånting. vore kul att höra nån annans åsikt.

buenas noches!

film: lunchdags

film: sahar aker man taxi - staendes pa flaket...

4 kommentarer:

Sara sa...

Vilken Carina Rydberg bok läste du? Jag har bara läst en, som tydligen är en sann histora. Minns inte vad den hette, men den handlade om att hon åkte till Maldiverna och tog dykcert. Hon skriver pretentiöst ibland, men annars var den boken helt okej. Inte tillräckligt för att locka mig att läsa något annat hon skrivit, dock ;)

Har inte vandrarhemmet en book exchange du kan utnyttja?

Sara sa...

maldivboken heter djavulsformeln om jag inte missminner mig, och den var lasbar, ja (i synnerhet som hon var pa exakt samma stalle som jag pa maldiverna).
den hogsta kasten var val ocksa sjalvbiografisk och gick att lasa.

den har dock... den som vassar vargens tander tror jag den heter, den ar... ja, jag vet inte. skulle vara kul att hora vad du tycker!
totalt weird.

Sara sa...

Jag läser i princip aldrig svenska böcker, men ibland tycker jag att jag borde göra det, om inte annat för att motbevisa mina fördomar om att svenska författare är tråkiga och för att hålla igång det svenska språket. Vi tar och bestämmer att den här konstiga Rydberg boken blir min nästa svenska bok :)

Sara sa...

ja! intressant.