25 september 2007

impulskop, puerto lopez=kusten

nu skriver jag "pa ratta dagens datum" for en gangs skull! ovanligt nufortiden...
jo.
jag var nyss och impulskopte en bussbiljett till puerto lopez. hade tankt aka till mindo forst (ligger en bit pa vagen till p.l.), men kande pa nat vis inte riktigt for det, och jag bestammer ju helt sjalv...
mindo ska vara jattejattefint och gront och en massa faglar och gudvetallt (p. grane (=kollega)kan intyga detta), men det kandes bara SA mycket enklare med en direktbuss till puerto lopez=kusten. 10 timmar tar det... lite jobbigt kanske... kostar 12 dollar for den som ar intresserad, och da ar det faktiskt fina bussar, inga skraltiga "byabussar".
reina del camino heter bussbolaget, betyder vagens drottning. dock stod det en sorts slogan bakpa bussarna, sag jag, siempre adelante, vilket inte badar gott... oversattningen ar alltid fore/framfor, typ, och det ar just en buss som inte alltid ska ligga fore som jag vill aka med :) tror dock inte att det existerar ecuadorianska busschaufforer som inte prompt ska ligga framfor alla andra!

iaf, det jag vet om puerto lopez ar att det ligger vid kusten, som sagt, och i nationalparken machalilla. machalilla ar kant som nagot av ett valskadnings-mecka (hoppas ni ar nojda nu nar jag borjat fortydliga med bindestreck!) och en o som heter isla de la plata (=silveron).
denna isla de la plata kallas ibland for "fattigmans-galapagos" eftersom en del galapagosdjur finns aven dar men till en brakdel av priset for en riktigt galapagostripp.
det finns ocksa en del vackra strander varav den mest "kanda" heter playa de los frailes.

idag har jag varit uppe i el teleferiqo igen, den har linbanan jag var till med dom fran australien.
val uppe dar, pa 4100 m, kan man ga nagra timmar och da komma upp pa en vulkan, guagua pichincha. skulle ta ungefar tre timmar stod det i guideboken, men... ja... efter tio minuter var jag totalt slut! att ga uppfor pa den hojden ar... ja, gar inte att beskriva. inte for att jag utger mig for att vara valtranad pa nagot vis, men sahar...
tanker pa e. som ska upp pa everest (en bra bit iaf), och dom volontarer fran santa martha som var upp pa cotopaxi igar med stegjarn och isyxor och gudvetallt. 5900 m.
visst skulle jag valdigt garna gora nat liknande, men nu nar jag liksom upplevt den andnod man kanner pa "bara" 4100 m, sa inser jag att det skulle vara omojligt...

ja, i och med att jag aker soderut sa blir det val inte av att jag anvander mig av flighten quito-lima. synd/sloseri kan tyckas, men det kanns ju lite dumt att flyga strackan bara for att man ska flyga strackan. maste ju vara battre att gora vad man vill trots allt. (men visst hade man garna anvant den dar flygningen till nat annat, ner till patagonien t.ex., men det gar inte att andra nu.)
det blir val hursomhelst att jag aker ner langs kusten och till peru den vagen.
kopte en peru-guidebok idag, kande att det borjade bli dags. hade inte tankt spendera sa mycket tid dar att jag behovde nan bok, men nu verkar det bli mer an jag tankt.

jaha, vi far val se nar jag aterkommer! ska val inte droja en hel vecka iaf!

det kanns sa himla bra att ping har det bra pa tal om ingenting. skulle vilja vara dar och se honom.
sen sa undrar jag hur det gick for min syster i gbg, och hur det gar for r. med j... (i dubbel bemarkelse, haha)
plus en massa annat. (som jag undrar alltsa)

pa aterskrivande fran kusten da!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag hittade hit efter tips från leaves och ville bara tala om att jag läser här. Det är verkligen jätteroligt att läsa om din resa. Ha det så bra!

Anonym sa...

Äntligen en lite historik om vistelsen på djurstället. Bra att det blev lite bättre på slutet. Jag börjar känna mig mer och mer sugen på att sticka iväg långt bort, speciellt nu när hösten å vintern närmar sig. Ska ju till Tunisien 17 okt på golf. Sedan Indien 19 nov å S.F-Hawaii över nyår så det är inte helt synd om mig. Det är problemet med att ha hund som grumlar känslan lite när man ska iväg.
Som sagt Ping stortrivs, ligger på TV-soffan på kvällarna och blir killad på magen. Bredvid ligger Siri å på golvet Kajsa. Lisa ska försöka fånga rätt tillfälle med sin kamera så Du verkligen får se med egna ögon. Alla är så snälla mot honom, antagligen för att han själv är så snäll.
Jag längtar redan till nästa gång Du skriver. Kram ma

Peter Madison sa...

Hey...hur är det med flåset Sara? hihi...;)
Verkar ändå som att du har det bra på din resa...följer den bara så du vet! :)

Ta hand om dig!

Sara sa...

ja, vill verkligen se ping!!!
ar han och siri&lasse KOMPISAR, eller respekterar dom bara varann?

och flaset... ja, det vore ju faktiskt vaaaldigt intressant att jamfora att ga uppfor tva lika branta backar, t.ex., pa havsniva resp. 4100 m! man undrar HUR stor skillnad det ar egentligen?
skulle ju vara forjavligt om man upptackte att det inte AR nan skillnad...

Peter Madison sa...

Hehe...kanske bäst å låta bli då å skylla på den tunna luften...;)

Anonym sa...

på tal om flås... tänkte på ett europeiskt pensionärspar som knallade förbi 2 trötta trekkare i nepal :)

kul att läsa om dina bravader, är avis, inte varit iväg nånstans sen nepal, knappt varit över till fastlandet ens

kram å sköt om dej!

Sara sa...

j: for att inte tala om dom gamla BOULAGHILAtanterna pa over 80 som joggade forbi i flipflops...
TREKKARE - later ju tjusigt varre :)
och inte over till fastlandet... behovs val inte nar du standigt bor mitt i semestern!