24 september 2007

fredag 21 september

klockan är typ 18 och det är så gott som den sista dagen här på santa martha (näst sista för att vara exakt).
som vanligt vid den här tiden är middagen på gång. jag brukar hjälpa till men jag gjorde middag så gott som alldeles ensam igårkväll (falafel, quinoa och tzatziki m.m.), så jag skriver lite istället for att laga mat.

har just kommit in från eftermiddagsarbetspasset.
det var underbart.
att komma in alltså.
iofs höll jag på med trädgårdsarbete vilket jag ju tycker om, MEN... det ösregnade och åskan var 1-2 sek. bort hela tiden. var dyngsur och höll på att frysa ihjäl. nu har jag duschat i kokhett vatten och druckit te och det känns ganska så mycket bättre.
att det bara är typ 2 timmar kvar att jobba (imorron) innan jag åker härifrån gör inte saken sämre.
dock, i rättvisans namn, ska sägas att det har känts mycket bättre den här veckan efter att jag fick en liten "rast" i baños förra helgen. det beror väl dels på att det helt enkelt var behövligt att få slappna av helt, mentalt, några timmar, och dels att jag varit här längre tid helt enkelt, börjat känna mej lite mindre obekväm med hela situationen.
har kunnat prata lite mer med tjejerna här och, ja, "vågat" slappna av lite mer.
har inte känts totalt outhärdligt på hela veckan faktiskt. :)
med detta dock inte sagt att jag vill stanna kvar eller så.


denna vecka har vi bl.a., förutom de dagliga sysslorna matning och städning (av djurburar), börjat gräva/hugga/hacka fram en ny stor inhängnad, städat en stor lejoninhägnad (med ett lejon i, gick inte att fa in henne i buren) och följt en vattenledning en bra bit in i, ja, djungeln får man väl nästan kalla det, fram till ett vattenfall. kändes precis som man var med i "lost"! likadan natur liksom - snårigt, mörkt, grönt, fuktigt, typ lianer... det var som en riktig expedition!

film: lejon



när det gäller djuren så har jag väl inte haft tid/ork att riktigt "lära känna" allihop, men jag har iaf två favoriter - katten baesha och tucanen sammy.
baesha kommer och sover i min säng varje natt numera, kryper in under täcket. ser ut som en norsk skogkatt.


sammy är en knäpp fågel som hoppar runt inne i den stora fågelburen och jävlas :)
han kommer med sin stora näbb och biter i händer, byxor, stövlar... you name it. samtidigt gör han lustiga ljud, liksom... knattrar. tycker inte om ordet "charmig", men det är precis vad han är...
film: sammy



imorron åker jag till quito igen. har bokat två nätter på ett ställe (finns ett jättebra bokningssystem på internet: hostelworld.com). sover alltså där åtminstone natten till sö och natten till må.
på må. ska jag gå till iberias (det enda oneworld-flygbolaget i hela quito tror jag?) kontor och kolla om jag kan boka om flyget till lima. i dagsläget ska jag flyga quito-lima 17 oktober, men tror jag vill ändra till så snart som möjligt, typ.
mycket preliminärt: till lima. norrut till huaráz/cordillera blanca (vacker bergskedja).
sen söderut till nazcalinjerna (mycket gamla enorma "figurmönster" som bara kan ses från luften).
tillbaka till lima för att ta mitt redan bokade plan till cuzco (stavas numera cusco tydligen, men...) den 18 oktober.
har varit en gnutta skeptisk till machu picchu, men har fått höra att jag bara måste åka dit, så det är väl bara att lyda... men det blir efter att jag kommit till cuzco.

håller nu på att packa. ryggsäcken är väldigt full. ska nog få ner det mesta iaf.
några saker, datorn t.ex., kan jag ju ta i handbagaget eller vad man ska kalla det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Angående Sammy...
Den typen av fågel skulle inte jag rekomendera att stoppa in fingrarna i näbben på, fråga mamma.