03 september 2007

2 september

angeln pa taket... (virgen de quito)

otavalo:








förkyld men ville ändå inte slösa bort en dag på ingenting, som jag väl skrev dagen innan.

bestämde mej för att åka till ecuadors (hela sydamerikas?) största marknad i otavalo, ett ställe ung. 2 ½ timmars bussresa härifrån, norrut. pris: 2,25 dollar, och då fick man på köpet en videofilmvisning i bussen... amerikansk actionfilm, dubbad till spanska och på högsta - skralliga - volym i alla högtalare. underbart... NOT.

väl framme hittade jag så småningom själva marknaden (var några kvarter bort) och började trängas med allt folk. kan det ha varit två tredjedelar infödda och en tredjedel turister månntro?
och grejer fanns det då till förbannelse. tack vare att jag kände (känner) mej lite... "skraj" och bortkommen såhär i början av resan, och dessutom verkligen ansträngde mej för att inte köpa på mej en massa, så kom jag undan med tre halsband och en liten axelremsväska (som jag verkligen behöver till att ha kameran i när jag är ute).

delade rum med två tjejer som just varit i colombia och var totalt colombiafrälsta. frälsta är f.ö. även alla andra som varit där (vilket inte är så få som man kan tro)(och, ja, colombiafrälsta alltså...). kände ett tag att jag nog också måste dit, men insåg sen att jag faktiskt inte har tid.

2 kommentarer:

Sara sa...

Ja, det verkar som om alla som varit i Colombia verkligen älskar det där, åtminstone enligt alla inlägg och kommentarer och dagboksinlägg på Backpacking. Jag skulle gärna vilja åka dit, men helst som del av en organiserad grupp i så fall, eller åtminstone en resekamrat, men inte helt ensam.

Vad tyckte du om marknaden och om Otavalo? Visst fanns det mycket vackra saker? Fast det allra vackraste tycker jag är människorna, det är något alldeles visst med deras ansiktsdrag och deras långa, svarta, flätade hår.

Sara sa...

s: jag tyckte om att strosa dar, helt klart! dock avskyr jag "vanliga", svenska, marknader med tusentals manniskor, sa p.g.a. trangseln var det tillrackligt med endast nagra timmar.
och, ja, manniskorna, och flatorna (flaetorna alltsa :)), ar vackra!