16 september 2007

16 SEPTEMBER

är i baños, tre timmars bussresa söderut. det är söndag.

kom hit igår tillsammans med så gott som alla dom andra volontärerna (typ alla utom en 20-nånting-volontärtjej som har ihop det med leon (dom sover ihop varenda natt bl.a.) och därför stannade kvar. här görs det minsann undantag! (ang. att försvinna från stället under helgerna)) .
åkte tillsammans/samtidigt, och jag var med och åt lunch men var sen för mej själv.
hellre vara ensam ensam än ensam tillsammans med andra liksom, om ni fattar?
känner mej bara dum och har inget att säga. vad pratar man med 20-åringar om? 20-åringar som dessutom redan känner varann? som har engelska som modersmål och pratar snabbt och lite sluddrigt så man inte uppfattar allt? och som sen ska ut och festa på kvällen?
nej tack.
dom tycker garanterat att jag är en sur subba, eller nåt, men det får väl vara så då.
jag vet att jag kan komma myyycket mer till min rätt tillsammans med en annan typ av människor (som dom där supertrevliga australiensarna i quito), så jag tar inte åt mej så väldigt mycket, men visst känns det allt lite jobbigt.
gäller att hitta såna man går ihop med, och det är inte sådär helt enkelt eftersom majoriteten av alla backpackers är yngre än jag; mellan 20 och 25, eller åtminstone inte över 30.

just ja, på tal om ingenting. på onsdag- och fredagkvällarna har dom (på santa martha) små "festkvällar" när alla /som vill/ går ner till ett rum i det andra volontärhuset för att umgås och dricka.
gick väl med i fredags bara för att kände att jag var tvungen, och vad mötte en? jo, ett skitigt, kalt (och kallt!!!) rum med en gammal väldigt trasig skinnimitationssoffa och en naken glödlampa i taket. alltså - hur kan nån vara i det där rummet frivilligt???

det är mycket som går över mitt förstånd på det där stället f.ö., i synnerhet när det gäller SMUTS.
alltså, jag är absolut inte kinkig när det gäller smuts och bakterier och sånt, MEN...
köket i vårt hus tar priset. väggarna är smutsiga överallt, och speciellt runt spisen där det är svart. diskas gör det i kallt vatten med två svampar som används till allting utom rengöring på toaletterna. det diskas t.ex. flottiga plåtar som gör att svamparna blir lika flottiga dom i det kalla vattnet, och sen diskas det t.ex. glas med samma svampar. gissa hur rena och icke-flottiga dom glasen blir..?
och det torkas diskbänk, spis, ugn, bord m.m. med dessa svampar.
till toaletterna finns det faktiskt två speciella svampar, konstigt nog. dock torkas det väl (har inte sett hur dom andra gör, men) handfat och toalock och allting med samma svamp.
det är bara exempel. det är verkligen jättefräscht...
måste nästan ta lite kort tror jag.
allvarligt talat så har nog faktiskt djuren det renare än volontärerna, och, ja, det är ju ändå positivt på nåt vis, liksom.

shoppade iaf lite igår - schampo, balsam och lite sånt (hade bara köpt med småflaskor som nu är slut) och försökte hitta tamponger, men det var då tamejfan omöjligt, trots att supermercadon var hyfsat stor. det är bindor som gäller. har jag väl inte använt på 15 år, typ... (intressant?)

senare idag åker jag tillbaks för att, för 98 dollar = 700 spänn, avverka mina sista fem dagar på santa martha. känns finfint ;) ...NOT...

funderar pa vad jag ska gora nar jag muckar :)
lutar at att boka om limabiljetten och vara lite norr om lima kanske tills den 17:e da jag har ett flyg lima - cusco inbokat. i abisko traffade vi en tjej fran peru som rekommenderade ett omrade norr om lima - huaráz.

allt ar iaf ok, jag overlever. har lite hemlangtan emellanat, men vill mest bort fran santa martha och inte till sverige.
ingen ska alltsa oroa sig eller sa! det kanns pissigt men det blir battre! skulle bara hemskt garna haft sallskap nan dag, kanns lite ensamt.
har iaf en katt som sover med mej om natterna, baesha tror jag hon heter. DET ar positivt!

antagligen drojer det till nasta lordag nu igen innan jag kan internetta igen. synd att det innebar att all text kommer i sa stora "sjok". iaf aker jag fran s.m. runt kl 10 nasta lordag och blir val i quito atminstone en natt.

ha det bra alla! (uppskattar alla kommentarer! det ar sa kul att hora om ping, framforallt, men aven att t.ex. marta (inte santa martha alltsa...) skriver!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Äntligen ny rapport! Trist dock att inte Santa Martha blev som förväntat... Hoppas verkligen att den här veckan blir bättre! Jag har kollat två gånger på sköldpaddsfilmen redan - mera sånt! Berätta om alla djuren! Än en gång; hoppas det blir bättre! Kramar, Åsa

Anonym sa...

Vad trist att det inte känts fullt som bra som det kunde ha gjort, förstår precis känslan du beskriver. (har upplevt samma sak)

Önskar jag hade ett jobb som tillät att jag bara flög ner när som helst och hälsade på dig.

Kram och lycka till!
P.S. Kalle och jag har köpt en radhustrea!!! Vuxenpoäng va?! Ska skriva under pappren imorgon...GAAAAH!!