31 augusti 2007

senare

utsikt fran hostalet

titta, jag har vanner...

såja, nu är allt bra igen!

har hämtat min ryggsäck på flygplatsen. den hade verkligen kommit med flyget idag som den skulle – trodde jag faktiskt inte... nu har jag iaf äntligen kunnat byta kläder för första ggn på typ tre dar. kände mej ganska så väldigt äcklig...
tog mod till mej och åkte buss dit, till flygplatsen.
mod - för att det alltid känns läskigt att göra saker man inte vet hur dom funkar, och i synnerhet om man är ensam och inte har nåt moraliskt stöd...
efter en noggrann koll på en stadskarta och några frågor till diverse människor hostalet kändes det iaf som jag hade någorlunda koll på läget, så jag gav mej iväg.
...och allt gick hur bra som helst.
i ecuador använder dom vanliga amerikanska dollar, och en bussresa kostar 25 cents vilket väl blir ungefär 1,75 kr; lite skillnad från faluns 20 kr :)
klev på bussen (trådbuss) och åkte till ändhållplatsen och lyckades där byta till en helt annan linje som gick till flygplatsen. helt otroligt att det gick så smidigt och utan missöden!
och, som sagt, på flygplatsen låg min ryggsäck och väntade.
taxi tillbaks till hostalet (8 dollar, men det fick väl kosta det då). var iaf en trevlig chaufför som berättade lite om quito.

undra om jag skriver för långt nu igen?
jag vet att det kan bli tråkigt att läsa för långa reseskildringar...

hursomhelst så har jag pratat rätt mycket, säkert en och en halv timme åtminstone, med en kille från kanada som är i ecuador som volontär i ett 'cloud forest'-reservat. (cloud forest är nån sorts regnskog fast på högre höjd, om jag inte har helt fel).
jag är väl oftast inte så förtjust i att prata med folk, men tänkte att jag skulle anstränga mej lite och ta kontakt, och det visade sig vara givande (obs: inte nån att bli "kär-intresserad" av, absolut INTE!). vi åt både frukost och middag tillsammans. ja, båda dessa serveras här på hostalet kan tilläggas. frukosten kostar typ 3 dollar och middagen 4.

alltså - idag har jag varit duktig och både varit social och åkt buss trots att det kändes läskigt.

ang. datorn - jag skriver ju nu på min egen - så kan den få ström tack vare en nätadapter jag köpte innan jag åkte. emellertid gick det inte att trycka i kontakten p.g.a. några plastgrejer, men fick då användning för det 'multi tool' (på svenska?) jag fick alldeles innan jag åkte. med hjälp av tången lyckades jag bända/bryta av lite plast, och nu så funkar det!

klockan är nu 21 här och jag ska nog gå och lägga mej. ska se om det är nån internetdator ledig bara, försöka föra över detta via usb-minnet.

6 kommentarer:

Laanna sa...

Aaah! Det ser himla najs ut från balkongen där:)

Anonym sa...

Tänk om jag kunde läsa alla inlägg innan jag kommenterar.. stön.
Bra att allt fixat sig, låter spännande allting - AVIS.

Peter Madison sa...

Och hur var bussarna då? Var dom snygga? ;)

Anonym sa...

Hej Sara!
Har läst dina kommentarer o testar nu att svara.
Kram
Erik

Sara sa...

p: ALLA bussar ar snyggare an swebus faluns iaf. quitos bussar ser ganska hela och oskadda ut trots att chaufforerna kor som... jag vet inte vad... t.o.m. varre an dom varsta chaufforerna i falun och det vill inte saga lite!

e: ja, det funkar, som du kanske marker!

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar