30 augusti 2007

madrid - quito - secret garden

(detta blev ett lite for langt inlagg tror jag, men skitsamma):

hann med planet fran madrid, aven om det hade varit VALDIGT latt att missa det med tanke pa flygplatsens storlek. har da aldrig vart pa en san stor flygplats. tror jag iaf. jfk kanske? det var helt sjukt ju - att ta sig fran incheckningen till gaten tog ungefar 25 minuter, inkl. 20 rulltrappor, ett forarlost tag, sana har "gangrulltrappor" m.m.
man borde verkligen fa veta att man maste vara dar i dubbelt sa god tid som pa alla andra flygplatser...

fick min fonsterplats pa planet och medan man satt dar, innan take-off, spelade dom hemsk, skrallig musik pa nagra decibels for hog volym for att man skulle kunna ignorera den.
alldeles innan hade jag haft min hatlat "wind of change" pa hjarnan, och nu fick man sta ut med "muzak-covers" pa "say you, say me", pa icke-ignorerbar volym som sagt.
naval.
jag hade ju en av guds storsta gavor till manskligheten med mej - ORONPROPPAR. skulle inte klara av en flygresa utan sana tror jag. "say you, say me"-cover OCH gallskrikande ungar. ¿kan det bli mycket varre?

kom till flygplatsen i quito och kande pa mej att min ryggsack (for dagen instuvad i en svart tvattsack fran rusta) inte var med planet. detta gjorde att jag inte blev det minsta forvanad nar det visade sig att den inte VAR med. jag hade checkat in den pa arlanda och den skulle "automatiskt" aka vidare till quito.¡ som gjort for att inte funka m.a.o.!
jaja, var lugn som en filbunke iaf, "visste" ju redan att den inte skulle dyka upp pa bagagebandet...
fick prata med nan kvinna som tydligen kunde kolla upp att vaskan var kvar i madrid och skulle anlanda idag istallet. fick nat papper att visa upp och maste aka tillbaka till flygjavlaplatsen idag for att hamta den. har val inte jag nan lust med!? och dessutom betala taxipengar (bussarna har jag inte "fatt in i skallen" an). javla iberia.

taxi till centrum.
undrade vart jag kommit egentligen - fler stadsjeepar an hemma, och stora affarer dar dom salde fyrhjulingar.
suck.
till och med har, liksom...

iaf. kom hit till hostalet - secret garden - vid sju nan gang och fick en sang tilldelad mej i en sovsal. sara/stilky vet nog vilket dorm jag menar om jag sager att det ar det alldeles nedanfor terrassen = inte sa lite noisy. oronpropparna igen...
eftersom jag ska stanna har tio dar fragade jag om jag inte kunde fa byta sal imorron, vilket jag far. jag ar ju inte den som ar uppe och festar hela natterna (vilket alltsa var vad dom gjorde pa den har terrassen).

idag har jag haft min forsta spansklektion. har betalat for 20 timmar och idag blev det typ tva tim. jattetrevlig larare vid namn ana-maría. har fatt laxa till imorron, ska skriva en text om sverige, i imperfekt. (la diferencia entre pretérito y imperfecto, laanna vet vad jag menar iaf).

hopp, och nu sitter jag har.
tankte lagga ut nagra bilder, men mitt batteri i datorn la av innan jag hunnit forminska dom. (och adaptern som behovs till natsladden befinner sig just nu pa dagens plan fran madrid. hoppas jag.) kan testa sen igen, har bilderna pa usb-minne (inkl. bildbehandlingsprogram som kan koras direkt fran usb-minnet). borde funka.

allt kanns helt okej hursomhelst! har vart ute pa stan 20 minuter, var tvungen att ta ut pengar for att betala spanskan i forvag. 20 grader varmt och ganska mycket sol. mycket avgaser. mycket bussar ocksa, bade vanliga och tradbussar, eller vad det heter. ska utforska dom senare idag kanske.

nu ska jag lagga mej ett tag tror jag, innan det ar dags att ta itu med flygplatsen igen.
klockan ar forresten 14,30 har just nu, och hemma 21,30.

4 kommentarer:

Sara sa...

Skönt att höra att du kommit fram ordenligt och är installerad på Secret Garden! Jag sov också i sovsalen precis under terassen, vet precis vilken ljudnivå du pratar om ;) Men visst är det fint där annars?

Jag fattar inte varför du ska åka till flygplatsen och hämta väskan, det är ju flygbolaget som ska leverera den till dig?

Förresten, jag har väl tipsat dig om mountain biking i Cotopaxi nationalpark? En perfekt dagsutflykt från Quito.

Sara sa...

ja, har fatt ditt tips om m-biking! har helgen ledig fran mina spanklektioner oj SPANSKlektioner :)
vet inte riktigt vad jag ska gora, for NANTING borde man val gora...
otavalo?
eller m-biking? kanske ska kolla det imorron.
just nu vill jag bara sova. borde gora min hemlaxa till imorron, men...

Sara sa...

Ja, Otavalo får du inte missa! Men mitt förslag är att åka dit och stanna över natten, helst fredag till lördag så att du kan se hur staden är en vardag och se hur de förbereder för marknaden dagen efter och sen vakna på lördagen och se att hela innerstaden är helt översvämmad av folk och boskap och mat och kläder och grejer. Det är jätteroligt att gå runt och titta på lördagen för att där är så mycket av allt, men det är bättre att handla en annan dag. På lördagarna kommer turistbussarna och det vet försäljarna som trissar upp priserna och är rätt påstridiga, men de andra dagarna i veckan kan man titta mer i fred och priserna är mer förhandlingsbara. Du kanske iofs inte har några stora planer på att shoppa under allra första veckan av din megaresa, men ändå ;) Det är KLART värt ett besök!

Mountainbiking MÅSTE du göra, det är så otroligt häftigt och vackert och roligt. Absolut värt pengarna och ett bra sätt att se Cotopaxi.
Boka hos Biking Dutchman, de har ett kontor i nya delen av Quito. Kolla www.bikingdutchman.com för adressen.

Anonym sa...

Låter fint det där! Flygbolagskvinnan i mig MÅSTE få påpeka att du inte behöver åka NÅGONSTANS utan flygbolaget MÅSTE leverera väskan till dig. Behöver du något innan du får väskan har du rätt att köpa det, spara kvittona och få pengarna tillbaka på det. Så det så.