29 juli 2007

jobb, påskön, natt i madrid

"stora vägen" mellan uganda och rwanda -98

har vart lite oinspirerad några dar, plus att jag har jobbat och jobbat och jobbat. det som gör att man orkar med dom här mastodontpassen på 12-13 timmar varje dag är tankarna på lönen som kommer lagom till jag ska åka. med mina 30 övertidstimmar får jag nog ut över 20000.
imorron jobbar jag min sista dag på lääänge. konstigt. det har nog aldrig gått mer än max fyra veckor utan att jag kört buss de senaste åtta åren!

den destination som känns mest lockande just nu är iaf påskön.
från början la jag in den i min rutt bara för att det var en kul grej att ha varit där, men nu VILL jag verkligen dit! verkar vara väldigt vackert. inget speciellt egentligen - böljande gräsbetäckta kullar och några vulkankratrar, men... det sägs vara en speciell KÄNSLA där, som inte går att få fram genom bara bilder.
sen så är havsvattnet så klart att sikten kan uppgå till 70 meter läste jag nånstans. synd att det inte finns korallrev och sånt.

tror mej ha kommit på en smart grej.
...eller så är det inte alls nån ny idé - vad vet jag...
utifall att man blir rånad/bestulen eller så, så har jag gjort en webbsida (och detta är bara en "skiss" samt bara ett exempel, den riktiga sidan har ett ordentligt lösenordsskydd!) med alla viktiga siffror, adresser och nummer. tycker själv att det är ganska smart iaf... då finns all info alltid där hur rånad man än blir!
tänkte förutom siffror och sånt, även scanna in biljetter och pass m.m. och "förvara" på sidan.

bokade nyss en säng på olé international hostel i madrid för natten 28-29 aug.
flyger sthlm-madrid den 28:e, och åker sen inte vidare till quito förrän kl 12 dan därpå. bestämde mej för att det inte känns så lockande att tillbringa heeela natten på barajas (flygplatsen alltså).

8 kommentarer:

Laanna sa...

Du skulle väl helt enkelt också kunna maila alla siffror, adresser och inscannade saker till dig själv? Då ligger det ju också på nätet liksom...

Sara sa...

Min regel nr.1 är att ha reskassan på ett separat bankkonto och regelbundet överföra ett par tusen åt gången. Blir man av med sitt bankkort är det rätt skönt att veta att även om de lyckas använda det så blir man inte av med särskilt mycket pengar.

Flyger du med Iberia till Quito?

Sara sa...

l: jovisst, det skulle också funka iofs. känns ändå som att det är mest... ja, eh, "clean" med en riktig sida liksom. äh, hittar inget ord...
kan ju göra båda. hursomhelst bra att alla nuffror FINNS även om nån snor dom liksom!

s: jo, så har jag tänkt göra också. inte bra om nån roffar åt sig visakortet med 100000 på kontot liksom :) (jag överdrev summan lite nu, men MYCKET pengar iaf.)
iberia - ja! är det bra eller dåligt..?

Sara sa...

Jag har aldrig flugit med Iberia, så jag vet inte. (Jag flög Continental via USA.) Har själv fått rätt kasst intryck av dem och skulle nog välja ett annat flygbolag om jag hade råd och möjlighet, men å andra sidan är jag ovanligt mottaglig för fixa idéer och i verkligheten tror jag inte att de är värre än något annat budget flygbolag :)

Sara sa...

s: jag har flugit aeroflot till delhi t.o.r., så det ska nog funka med iberia också!
överlever man aeroflot - med vodkapimplande piloter- så går nog som sagt iberia bra också.
det får bära eller brista...

AGL sa...

Åh, Påskön, mitt drömresmål!!! Fan ta dig om du åker dit. :) Då MÅSTE du skicka ett vykort, snälla snälla snälla?!? (Jag hoppas förstås på fler vykort än så, jag älskar ju att få vykort som du vet.)

Sara sa...

klart jag ska till påskön, närmare bestämt 11 december.
ett vykort ska du väl kunna få!

AGL sa...

Ja, jag vill VERKLIGEN ha ett vykort därifrån! Det skulle vara skithäftigt (jag lär inte komma dit själv på många år skulle jag tro så ett vykort är ju alltid NÅGOT :)).

Angående den där webbsidan förresten så kom jag på en sak, du lägger väl in en "ICE"-post i mobilen/plånboken/whereever som du bär med dig överallt? (Alltså In Case of Emergency = namn o nummer till närmaste anhöriga, blodgrupp, allergier etc OM det skulle hända något och du inte går att kommunicera med (man VET ju aldrig, tyvärr, särskilt på en sån här resa gäller det väl att vara säker på att få "rätt" hjälp om man råkar illa ut eftersom du inte kommer att ha någon med dig). Kom att tänka på det eftersom du skulle kunna lägga in även såna uppgifter på webbsidan och ha som backup, liksom. Om du fattar hur jag menar.