30 juli 2007

hantering av pengar

i f.g. inläggs kommentarer behandlas detta med pengar lite.

tänker ha med mej två kontokort - visa och ica. efter att ha fått reda på att icakortet (om man väljer varianten med mastercard) berättigar till helt avgiftsfria uttag i alla uttagsautomater i hela införskaffade jag ett direkt. känns bra att ha två kort. senast i spanien tappade jag bort mitt visakort och det blev en himla massa trassel med blankett-ifyllningar och dyra telefonsamtal till sverige (och 400 kr i avgift) för att få ut pengar så att jag kunde resa vidare.

kommer att föra över relativt små "portioner" pengar till korten när det behövs (tar med bankdosorna), och absolut inte ha hela reskassan på kortkontona. vore synnerligen dumt!

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag skaffade också ICA kort inför min resa men hade dock rätt mycket problem med det i Ecuador eftersom få bankomater ville ta emot det, men som tur var hade jag också ett andra kort (VISA) så det ordnade sig ändå.

Sara sa...

s: ja, känns bra att vara lite halvt om halvt helgarderad! :)
har funderat på ett kort från skandiabanken OCKSÅ, men det kanske är att ta i? s-banken har ju tydligen fria uttag dom med.
ska kolla om det kostar en massa med själva kortet, annars kan man ju lika gärna... ja...
TRE kort borde väl räcka!?

AGL sa...

Ja, jag min idiot glömde ju mitt VISA i en bankomat i Thailand...och när jag kom på att jag glömt det och sprang tillbaka så var det såklart borta redan (som tur var tog det bara några minuter innan jag kom på att jag glömt det i bankomaten - i Sverige får man ju ut kortet INNAN man får pengarna men där var det tvärtom, så det var väl därför jag glömde det: jag tog pengarna och gick, liksom). Då var det iaf jäkligt skönt att ha ett Master Card och ha delat upp reskassan på de olika korten i förväg. Sen när jag spärrat VISA:t ringde jag till min bankman i Sverige och han fixade över lite mer pengar till Master Card:et från VISA-kontot. Nemas problemas. Det är ju ett litet dilemma det där, bäst är nog att åka med två kort och förvara dem på olika ställen. Har man fler ökar ju risken för att något blir stulet osv. Samtidigt vill man förstås ha så många skyddsnät som möjligt...