23 mars 2008

diverse

igar pa bbc world var det ett program om kinesiska barn. (mycket kinesiska program nu infor os.)
dom foljde ett par barn som kampade for att bli klassens nanting, "ordningsman" eller nat.
for att na dit fick de debattera mot varann infor klassen/lararen och sen fick klassen rosta pa sin favorit.
alltsa, det var helt otroligt. dom var lika skickliga som gudrun schyman eller vem som helst, bade vad galler val underbyggda argument, kroppssprak och inte minst inlevelse. absolut ingen osakerhet, blyghet eller fnissande, utan dom var som fullfjadrade debattorer. man bara... gapade.
tankte att dom val var atminstone 12 ar, men sa berattade dom att dom bara var... ATTA ar!!!
shit. heeelt otroligt...
ska kolla reprisen om jag kommer ihag det.

och jag laser och laser.
just nu ar det "1984" (george orwells "big brother-roman"). minns att jag forsokte mej pa den for kanske fem ar sen, men tyckte den var sa totalt orealistisk att den var helt "olasligt ointressant".
tror jag gav upp efter 10 sidor eller nat.
nu provade jag igen.
och tycker att den ar skitbra, och inte minst ganska realistisk! tank vad man kan andra sig...
efter att ha last nagra bocker om regimerna i burma och nordkorea, sa kanns den inte sa verklighetsframmande langre. (vilket ar ganska skrammande...) nar jag last ut den funderar jag nastan pa att lasa om den. laser nu en svensk oversattning, men skulle garna lasa den pa engelska ocksa. och "animal farm".

sag pa tv att maxtemperaturen i tokyo for tillfallet ar +17 grader. later heeelt underbart. mintemp 0 grader.
jag lider sa fruktansvart i varmen. sag att jag sitter pa en rastaurang, helt stilla bara, och under en takflakt, sa sipprar svetten fram overallt anda. kanner hur det kittlar i harbatten nar svetten tranger fram ur porerna, och i ansiktet standiga rannilar. haret blir alldeles blott, for att inte tala om mellan valkarna pa magen :), i nacken och pa ryggen. det ar vidrigt!!! och alla papekar det for mig ocksa (i butiker o. dyl.) "ar det varmt?"
andra manniskor ser helt oberorda ut och gar omkring pa gatorna helt torra i ansiktet! det gar verkligen over mitt forstand, bade hur man kan vara torr, och hur en del t.o.m. kan tycka att det ar skont!?
jag LIDER verkligten, som sagt.
om detta beror pa min medicin ar jag otroligt frestad att sluta med den.

idag har jag vaxlat till mej 40000 japanska yen. vet inte riktigt hur mycket det ar i sek.
hittat en del bocker ocksa, bl.a. om nordkorea! (en bok som en bekant till m. skrivit.)
kopt ett par fula men skona byxor. druckit en large bottle of chang. (ol alltsa.)
nu ska jag upp till mitt ac-rum innan jag avlider.
imorron sista dan. ska forsoka skicka hem lite grejer till sverige.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår Dig ang värmen. Det var precis lika för mig nu när jag var i Indien. Har aldrig varit med om att svettas så mkt.Jag var helt genomblöt hela tiden. Här hemma är det fantastiskt vårvinterväder med strålande sol å ngr minusgr. Ping ut, neejdå, inte han inte.
Jag läser just nu "Flickan som lekte m elden" Stig Larsson. Dessförinnan, "Små citroner gula".
Tittar just nu på konståkn-EM.
Kramen ma

Sara sa...

m: ja, jag skulle gora vad som helst for lite kyla. har ac:n pa hela natten och ibland hander det att jag fryser. sa skont att behova kla pa sig lite.
ar dom andra katterna ute da manntro?
skont att hora att moshi har det bra forresten.

Anonym sa...

40000 JPY = 2,405.68 SKr just idag iaf ;)

(http://www.xe.com/ucc/)

så mycket har jag för mej...

hohoho

Sara sa...

j: okej... jag har raknat ut att 100 yen ar typ 6 kr, sa jag gar efter det...