02 mars 2008

bagan/nyuang u

nyuang u - det ar ju ocksa ett namn...

kom hit med bat fran mandalay for fem dar sen. hade saaaan hemlangtan att jag grat pa baten. hur det nu var sa traffade jag iaf flera jattetrevliga manniskor under resans gang (nio timmar typ) och efter det kandes allt mycket mycket battre. konstigt hur relativt lite som behovs for att fa en att ma battre.

under veckan har jag mest umgatts med en tysk jag traffade pa baten, h. den forsta attraktiva manniska jag mott sen paskon (min taltgranne). trodde han var typ 50 men han var visst bara 44. jaja. efter ett antal restaurangbesok och frukostar kande jag mej... hmmm... "fardig" med honom, sa det gjorde inte sa mycket att han akte imorse. trevligt ett tag iaf.
forutom honom har jag ocksa traffat andra jattetrevliga manniskor, som sagt, t.ex. pa baten.
just ja, en oooootroligt charmig svensk, c., har jag ocksa stott pa ett par ggr (stott PA alltsa, inte STOTT pa). har dromt om honom tva natter. bara 22 ar men alldeles... alldeles underbar... :)

kanner mej trott och vill helst av allt bara aka till nan thailandsk o eller nat. folk har rekommenderat ko tao. burma ar okej, men inte sadar uuunderbart som folk beskrivit det. "varldens trevligaste folk". vet inte. iofs kommer man ju mest i kontakt med sana som har med turister att gora, och dessa manniskor ar ju mest ute efter pengar vilket ibland gor dem mindre trevliga. kan vara sa himla drygt att aldrig fa vara ifred. det ska erbjudas hastskjuts, trishaw, guidning, forsaljning av malningar, vykort och tusen andra souvenirer.
vill bara ga runt ensam, ifred nan gang!!!

bagan, dar jag ar nu, ar otroligt vackert (aven om skonheten hamnar i skymundan p.g.a. irritation over alla javla forsaljare och annat).
baganomradet bestar av ett stort slattomrade med uppemot 44oo tempel/pagodor/stupor m.m.
helt otroligt. bevittnade en solnedgang uppifran ett hogt tempel varifran man hade 360-gradig utsikt over slatten, proppad med pagodor av alla storlekar. valdigt speciell syn.

inatt buss till inle lake, en vacker sjo. ville ju atervanda till rangoon/yangon och thailand sa fort som mojligt nastan, men jag har overtalats att ta vagen over inle. hopp.
kollade just mojligheten att andra flygdatum, och tyvarr har kostnaden for detta stigit nu under de dagar jag inte haft internet. skit ocksa. det ar ju sa att det ar billigare ju tidigare man bokar, och nu ar jag ganska sent ute.

jag mar hursomhelst okej. saknar energi bara, det ar problemet. orkar inte "ta tag i att gora" utflykter och se en massa saker. var med tysken och tva till till ett tempel pa ett berg vid namn mount popa. det var en bra tur men jag hade aldrig kommit ivag om inte dom hade arrangerat det hela samt tillfragat mej.
skont att hora att andra resenarer ocksa drabbats av "utmattningssyndrom" ( laste mina kommentarer). far lite panik bara eftersom jag vet att jag har en hel del kvar innan jag ska hem igen. vill ju inte ha tva veckor i japan och bara sitta pa hotellrummet, typ! om man nu kommer till japan, och bara tva veckor dessutom, sa maste man ju bara gora en massa!

iaf. ett ooootroligt trevligt (hur manga ggr anvander jag detta ord..? :)) schweiziskt par skulle ga en san har kurs i thailand, och jag ar valdigt intresserad jag ocksa:
meditation
hastigt och lustigt sa ansokte jag nu, for en minut sen, om en plats pa en kurs "enligt" ovanstaende lank! det var ett hastigt beslut... om jag far plats och dom godkanner mej sa ska jag spendera 10 dagar i tystnad pa nat meditationscenter i provinsen kanchanaburi, 19 - 30 mars. bekraftelse per epost inom nagra dar.
oj... jaha... far se hur det blir da. tystnad i tio dar och INGEN MAT EFTER KL 12! (a.m. alltsa), och sen tio timmars meditation per dag... shit.
da har jag en del av tiden framover planerad...

nu ska jag bestalla en strawberry lassi.
eller tva...

Inga kommentarer: