14 februari 2008

vad en "vanlig" manniska tycker om thailand


(baserat enbart pa tre dagar i krabi, erkanner:)

sara skrev i en kommentar att det skulle bli intressant att höra vad en "vanlig" svensk tycker om thailand. (jag hoppas du menar "vanlig" i positiv bemärkelse... :))
ja, då ska du och alla andra få höra...
sara: du skulle hata det.
utifrån det jag sett, vilket iofs inte är speciellt mycket, det erkänner jag, så skulle jag inte råda en endaste människa att åka till thailand.
precis som jag ursäktade mej inför alla nz-älskare, så får jag väl nu ursäkta mej inför alla de 400 000 svenskar som årligen reser till thailand och bara ääälskar det.
åkte intet ont anande ut till ao nang, stranden som ligger närmast krabi town, för att ta mej ett litet dopp.
ja, vad ska jag säga...
det var som att få en mental käftsmäll eller nån valfri liknelse. att 400 000 svenskar åker hit, ja inte just till krabi naturligtvis, årligen visste jag innan, men jag var verkligen inte beredd på detta.

alltså... om jag säger att det inte fanns en enda liten plätt att tränga sig ner på så ljuger jag inte. med plätt menar jag att du själv ska rymmas och dessutom ha typ en folktom meter runtomkring dej i alla riktningar (det kan väl inte vara för mycket begärt?).
som packade sillar låg det, antingen blåvitbleka eller knallbruna, svenskar, tättättättättätt, topless:a, drickandes singha-öl, läsandes camilla läckberg /liza marklund/veckorevyn, och med sina tillhörigheter i willys-plastkassar (det sistnämnda = mest den äldre generationen).
det var stranden.
ovanför denna hade en hel stad växt upp. massage, dykbutiker, souvenirer, tour-arrangörer, restauanger (inkl. mcdonalds), hotell och gudvetallt. många ställen hade helsvenska namn samt skyltar med texten "we sell snus!".

jag är som många vet snål. för priset av vad det kostade att ta sig till denna strand, 16 kr t.o.r., tänkte jag att jag åtminstone skulle ta mej ett litet dopp för pengarna, men - efter 20 minuter (en promenad till slutet av stranden och tillbaks, konstaterandes att det var lika hemskt precis överallt) hoppade jag på första bästa fordon in till stan igen med oförrättat ärende.
jag är fortfarande, tre dagar senare, nästan i chocktillstånd :)

åtminstone till krabi/ao nang skulle jag inte råda ens min värsta fiende att åka.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Oj vad du tar dig fram. Synd att du endast fick denna negativa bild av Thailand som du nu fickutifrån Krabi. Iofs. vet jag av egen erfarenhet att Thailand inte alls är vad det var en gång för 16 år sedan då jag var där för första gången. Besök gärna norra Th. ex Chang Mai, Chang Rai, Gyllene Triangeln, River Kwai osv.
Själv åker jag till Indien, Kerala nästa måndag, 25/2. Blir borta 2 v och jag har Karin med mig. Ska försöka genomföra Ayurvedan som jag fick avbryta förra g.
Pingeling mår toppen och han hälsar säkert till dig.
Sköt om dig å kram på dig. Ma

Anonym sa...

Ha ha, ja man kan undra varför man plågas ett halvt dygn i ett fullsatt plan för att uppleva det där... finns inte det på Mallorca? Däremot vill jag försvara resten av Thailand, tycker om Bangkok och norra Thailand sägs ju vara något helt annat.... det har jag bara sett väldigt lite av i och för sig...

Spöket hälsar

Sara sa...

Ha ha, du har alldeles rätt, jag skulle kräkas på det! Men nog finns det platser även i Thailand som är värda ett besök, som inte blivit sådär varigt infekterat av massturism?

Sara sa...

norra thailand ar saker mer okej (fast det har chiang mai ska val visst ocksa vara nerlusat med turister..? iaf nufortiden).
och 16 ar sen - ja, det var nog skillnad, det!
och om jag vill vara ihoptrangd med hundratals/tusentals svenskar ar det bra mycket billigare pa en vanlig svensk badstrand. och "genuinare", for den delen.
vill jag ha strand och hav foredrar jag definitivt mallorca framfor det har!!!