29 november 2007

efter 24 timmar pa samma buss... santiago! (chile)

ja, har gar det undan...
efter uyuni - san pedro de atacama en natt, inkl. stjarnobservation. det var jattebra, ute pa vischan med en supertrevlig "guide" och typ sex teleskop (och 15 pers. till forutom jag). sag en massa galaxer och grejer. gick tyvarr inte att ta kort! stjarnhimlen ar verkligen fantastisk.

overnattning med han fran finland, dubbelrum.
vi har aven akt tillsammans hit till santiago och har ett dubbelrum har ocksa. sparar in en hel del pengar pa det - enkelrum i kombination med chile ar INTE billigt!!! sydamerikas dyraste land.
vi har just varit pa lan chiles kontor och fixat biljett till teemu, som han heter. fanns bara i business class for typ 8000 spann, men... han vill verkligen dit, sa...

idag blir det forst och framst DUSCH (vi far rummet om nan timme) och sen lite strosande pa stan antar jag. finns en linbana man kan aka upp i och ha utsikt over hela stan, det vill iaf JAG gora. kl 16 ar det halva priset pa pizza pa ett stalle, sa sa ska vi nog dit.
guuud vilka intressanta saker...

ja, efter atacama tankte jag ju aka in i argentina, men eftersom jag nu sett sa mycket oken och likn., och det antagligen ar ung. likadant i norra argentina, SAMT att bussbiljetten in i argentina var lika dyr som den till santiago (dubbelt sa lang stracka, typ) sa tog jag i rejalt och akte hit pa en gang! maste vara sa ekonomisk det gar i detta land. inte som bolivia direkt.

ja, har fatt min dos av torra landskap nu (alltsa, det ar otroligt vackert och sa, det ar inte det) och vill se nat annat, sa nasta destination blir nog on chiloé 18 timmar annu langre soderut, nastan dar patagonien borjar. ska vara en gron, dimmig o med tata skogar samt egen mytologi eller vad man ska saga - dom tror pa haxor och grejer.
bara 12 dar kvar, har brattom!
stannar nog har till lordag dock och aker samtidigt som t.

ah, jag har sa mycket bilder... maste redigera idag!!!
kommer val en mastodontradda med bilder snart... la paz, kaoset i sucre, uyuni... jag VILL verkligen dela upp bilderna, men jag hinner inte! och da menar jag verkligen det, inget jag bara skriver sadar. och, som jag skrivit forut, det ar ju ngt positivt saklart. reser ju inte for att sitta vid datorn hela tiden.

laste just nu pa en annan sida om sucre... nu verkar det ju vara TOTALT... ja, jag vet inte vad! lynchad polis och en massa... var nog bra att jag bara stannade tva timmar...

och erik ar i australien nu!
vi ses pa nz 27 dec!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är inte klokt vad folk flyger och far runt på jordklotet! Eller det är klokt, menar jag nog egentligen.

Peter Madison sa...

VA! Inga kort på stjärnorna....hmpf...jag som såg fram emot det! Jaja...tur att du hann lämna Sucre innan det braka loss ordentligt där. Chile låter lite intressant, Snatiago skulle jag vilja åka till, faktiskt!

Take care!

Sara sa...

l: ja, det ar nog klokt faktiskt. kanner mej sakrare pa mej sjalv nu efter tre manader, och det ar fortf. sju kvar!

p: santiago har visat sig vara en mkt vacker stad med mycket gronska! lite val europeisk, men... jaja.