22 oktober 2007

sexy woman :)

i alla backpackares bibel (lonely planet) star det att man antagligen kommer att minnas dessa ruiner for dess uttal, som alltsa tydligen later som "sexy woman".
det riktiga namnet ar... ska kolla upp det sa det blir riktigt... Sacsayhuamán.
det var vackert iaf, men det har med historien bakom intresserar mej inte speciellt mycket. jag vet dock att en inka belagrade sig har (sager man sa? hjarnslapp) for att besegra conquistadorerna. inkan var sa nara att vinna, men... nej...
(jag vet ju fanimej ratt mycket anda! :))

det har stallet ligger iaf alldeles ovanfor cusco, tar bara 20 min att ga.






jesus vaktar cusco. det kanns tryggt.

3 kommentarer:

Peter Madison sa...

Såg en dokumentär om det där stället för nåt år sen och de vet fortfarande inte hur de framställde dom där klippblocken som är NASA-raka och knivskarpa i linjerna. Och då gjordes de ändå för flera hundra år sen...märkligt. Fick du reda på nånting om det där?

Sara sa...

vet inte om det var just det har stallet du sag pa tv eftersom alla inkaruiner ar konstruerade pa samma satt.
det ar helt otroligt, ja...
vet inte hur dom gjorde, vet inte om nan vet hur dom gjorde, men jag kan ju fraga min dejt idag :)

Peter Madison sa...

Ahh....dejt alltså...förväntar mig rapport om den...alla detaljer tack! ;)