08 september 2007

8 september

segade mej hela morronen och kom inte iväg förrän typ halv tolv. innan dess räknade vi ihop hur mycket jag skulle betala här (jag åker imorron) och kom fram till en summa på 118 dollar.
då är några frukostar inräknade, och två middagar och jag vet inte riktigt vad.

kom iaf iväg och åkte till la mariscal för att betala den här mountainbikeutflykten som jag ska göra imorron+söndag. 100 dollar.
lunch på veg. restaurang och så till el mercado artesanal, marknad där dom säljer sånt som dom säljer på marknader här, helt enkelt... sjalar, ponchos, smycken, väskor, kläder av lama-ull, bildvävar, t-shirts m.m. det mesta var "indianhantverk" i någon form. fanns verkligen en massssa grejer, och det var frestande att köpa presenter till alla :)
köpte iaf en mössa, en stor, mjuk sjal, en halsduk och en skitsnygg väska. ett par smycken blev det väl också ska erkännas.

lyckades sen hitta ecuadors motsvarighet till 'rusta' - kywi - och vad fanns där om inte... gummistövlar! äntligen. dom är fula och gula och var relativt dyra (18 dollar) men jag kommer väl att använda dom varenda dag, så...
efter "rusta"... gissa vad? ja, frukt förstås. hittade ett nytt stort varuhus som jag inte varit på, och jag kan strosa runt där hur länge som helst och förundras över ditt och datt.
röda bananer köpte jag bl.a. smakade som vanligt men hade mörkrött skal.
iaf så - dagens värsta... eh... "mat", kommer det en bild på här nedan. så otroligt vidrigt och äckligt:

pa veruhuset: kycklingben samt hela kycklinghuvuden i losvikt.

det vattnas i munnen va?

nu har jag försökt packa lite eftersom jag ska iväg på den där cotopaxi/quilotoaturen imorron. det var tydligen bara jag och tva till bokade forut (kan ha blivit fler nu), en tjej fran tyskland och en fran indien (!).
ska vara där kl 07, så det blir till att kliva upp vid 06. kanns lite drygt att ga upp sa tidigt nar man sover med tre andra i samma rum, i synnerhet som det ar tragolv och det knarrar nat otroligt. tar sen bussen till en hpl i närheten.
ja, blir "cykel-borta" i två dar, och åker sen direkt till volontärstället, länk till höger: santa martha, har jag tänkt mej.
kanske blir lite stiltje här på bloggen ett tag, finns inte internet dit jag ska, men om inte annat så kommer det /nog nästan/ garanterat ett inlägg nästa helg. vi har visst helgerna lediga och kan då åka ner till tambillo, närmsta samhället.

okej. återkommer när tillfälle ges!

tillagnad makk:


tillagnad cicki, r.& a. m.fl. (det ar alltsa bara en helt vanlig resebyra, men...):

4 kommentarer:

Peter Madison sa...

Well...man kanske ska lalla ner till hemköp å köpa lite
kadaver av kycklinghuvuden...uäck! Vad gör man med ett kycklinghuvud...liksom?? Bläääääääää

Laanna sa...

Där har vi en av anledningarna till att jag inte äter kyckling!

Anonym sa...

Hemma 9/9-07.

Jättekul att läsa din dagbok. Det känns som dagens höjdpunkt att få slå sig ner i soffan och titta i din blogg. Synd att inte Ping kan läsa.
Vad är den sammanfattande kommentaren om din vecka i Quito? Något ställe att åka tillbaka till?
Har fortfarande inte kläm på vilken temperatur det är? Går det bra med spanska språket?
Ang.Ping känns det nu som om han alltid bott här. Han är som en klocka, ut på morgonen å in på kvällen. Du kan känna dig säker på att han trivs, det går inte att missta sig på detta. Lasse är så snäll mot honom, de står å luktar på varandra helt lugnt varje gång de ses. Siri gör precis som vanligt, hälsar på sina villkor.
Janne, Rigmor,Hans å Mari var här igår kväll och blev nyfikna på din resa. De ska få adressen så de kan följa dig. Bilder på grävmaskiner å målare kanske kan va kul för dem att se.
Jag åker till Sthlm må-onsd. men Erik är hemma å håller ställningarna. Sedan åker han till Kroatien 1 v tillsammans med en kollega för att titta lite på boendealternativ. Lisa åker till Gbg på tisdag för uttagningen i Vem vill bli... Håll tummarna!
Vädret skiftar men tydligt är att hösten närmar sig.
Må så gott! Kram ma

Anonym sa...

Hej,
har lyckatslocka in Pingen själv.
Kommer med lite matskrammel.
Kommer att gåbra även när m är borta.
Kram
E