23 augusti 2007

lite preliminära planer i ecuador & peru

vet att det inte ska planeras så himla mycket i förväg eftersom det förstör tjusningen med att resa.
enligt vissa iaf.
vet inte riktigt... som det känns just nu så VILL jag planera lite, känns tryggare.

29 aug - 9 sept: quito, hostel 'secret garden', ta spansklektioner.
10 sept-6 okt: santa martha
7 okt - 17 okt: ecuador i övrigt
17 okt: flyg quito - lima
18 okt: flyg lima - cuzco (innebär isf att jag aldrig ens lämnar flygplatsen i lima)
cuzco: trek salkantay inkl. machu picchu, eller annan trek.
cuzco - titicacasjön med tåg.
sen vetefan. tror jag skiter i bolivia, men det ligger ju långt fram i tiden, så man vet aldrig. beror ju på om jag vill till saltöknen (salar de uyuni). annars direkt till chile.

tja... nåt sånt.

9 kommentarer:

Sara sa...

Hur kan det vara att du vill skita i Bolivia? Jag tycker det verkar helt otroligt vackert och häftigt där.

Sara sa...

alltså, jag känner att det blir tidsnöd!!! säg att jag kommer till titicaca runt sista oktober, och då återstår ju bara en månad och elva dar i argentina/chile! flyger till påskön 11 dec.
tyckte jag tog i rejält med tre och en halv månad i sydamerika, men...
jag vet inte..? hur skulle du ha lagt upp det??? flyga direkt från cuzco igen, efter salkantay? till bolivia? ...=spara några dar.
ayúdame!!! (hjälp mej)
jag gör som du säger :) du är ju min argentina-guru.

Sara sa...

Okej, here's what I would do. Med tanke på att det är en så lång resa och det inte finns tid att utforska varje land i detalj så tycker jag att tiden du avsatt för Peru låter precis lagom. Ca 5 dagar för trekken och sedan ca 10 dagar att ta dig till Titicacasjön och se annat på vägen.

Sedan skulle jag ta 10-14 dagar att se Bolivia, vilket lämnar 1 månad för Chile och Argentina.

Från Bolivia skulle jag tagit mig söderut till Salta i Argentina och flugit till El Chaltén i södra Patagonien. Där skulle jag snabbt hoppa över gränsen till Chile i 2-3 dagar för att se Torres Del Paine nationalpark och sedan tillbaka till Argentina. Sedan skulle jag fortsätta uppåt och avsluta i Bariloche och korsa gränsen till Chile i höjd med Santiago (där jag antar att du flyger ifrån). Jag skulle lägga ca 3 veckor i Argentina och sista 7-10 dagarna i Chile.

Hänger du med i min resruttsplan?

Sara sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sara sa...

Här är en länk till en Google karta jag gjorde där resrutten är utritad:

http://maps.google.com.au/maps/ms?ie=UTF8&msa=0&msid=117689371468592

(Klicka på "my maps" så borde du se "resrutt sydamerika" i menyn till vänster. Och där är en karta över minr resrutt i Kina också - det var väl du som var nyfiken på det?)

Laanna sa...

Du verkar ha planerat det bra, med spansklektioner och allt. Smart!

Sara sa...

hänger med i resrutten, men kan då inte se nån av dina kartor "på" din länk. kan du testa med nån annan länk, liksom, typ..?

jag får väl ta och överväga dina förslag... vad lockar (dig) med bolivia? nåt speciellt? har inte alls läst in mig på just bolivia!

gaaah, får panik... surfar och surfar men tycker inte jag "kommer nån vart". känner att jag måste leta info info info såhär i sista minuten, men det blir så rörigt och det är svårt att sålla bland alla länkar!

tänk om google kunde sortera lite och bara visa länkar som GER nånting! seriösa, informativa sidor.

Sara sa...

Här är en annan länk till kartan: http://maps.google.com.au/maps/ms?ie=UTF8&lr=lang_en%7Clang_sv&hl=en&msa=0&msid=117689371468592399880.0004385af93e92555f29b&ll=-32.990236,-71.894531&spn=66.642246,172.441406&z=3&om=1

Personligen tycker jag att Bolivia verkar väldigt vilt och vackert, men om du inte känner dig peppad på det så skit i det! Det är ju din resa :)


Nytt förslag på resrutt utan Bolivia:
Åk söderut i Peru (efter Titicacasjön), korsa gränsen till Chile och åk igenom hela landet ända ner till Torres Del Paine nationalpark. Där skulle jag hoppa över till Argentina och resa uppåt till Bariloche och sen korsa gränsen vid Santiago, precis som på förra resrutten. På det sättet har du ca 3 v vardera i Chile och Argentina och du slipper inrikesflyget i Argentina.

Sara sa...

s: klart jag ska följa dina råd! :) får snabbläsa in mej på bolivia...