17 juli 2007

tema: diktaturer?

spökdjur - 1997 års "världens sötaste djur" enligt en omröstning nånstans...

har lite beslutsångest när det gäller framförallt sydostasien.

kommer till hongkong nån gång i april och åker från detsamma en dryg månad senare. däremellan är det "obokat". tänkte ta mej runt med lågprisflygbolagsbiljetter men vet inte alls vart. eller, vill till ön bohol i/på? filippinerna. på bohol finns det ett slags reservat för spökdjur som jag så gärna vill till! dom är så otroligt söta... (tydligen blev spökdjuret framröstat till denna planets sötaste djur 1997. jag kan bara hålla med...)

iaf.
har ju inga planer direkt, och har svårt att göra UPP några planer eftersom det känns som att hela soa (sydostasien alltså) är en enda mer eller mindra homogen smet. vet ingen skillnad på malaysia och vietnam direkt. eller kambodja och thailand. eller filippinerna och borneo. känns som att alltihop är sak samma, typ...

då kom jag på att jag ju kunde ge soa-vistelsen ett tema av ngt slag, och som nordkorea-fan låg ju det här med diktaturer nära till hands! kanske skulle satsa på brunei ("så jag upplever det på så sätt som ett mer öppet land än något annat man kan tänka sig!") och myanmar/burma? tema diktaturer alltså! nu ska man kanske av etiska skäl inte besöka såna länder, men... jaja.

har ni nåt tips på andra konstiga ställen i dom där trakterna? fler diktaturer vetefan om det finns just där, men, ja, nåt annat underligt/ovanligt?
själv ska jag nu sova på saken. godernatt.

4 kommentarer:

Sara sa...

Spökdjuren är ruskigt söta, det håller jag med om, men deras spindelhänder är rätt läskiga.

Burma är nog fint och häftigt. Vart ligger Bohol? Har aldrig hört talas om den ön. Hur tar man sig dit, med båt eller flyg? Du är inte alls intresserad av att se någonting i Kina?

Sara sa...

kina intresserar mej inte, nej... ja, skulle vara tibet isf, men dit är väl inte så lätt att ta sig? var länge sen jag kollade upp det, men du skulle väl dit egentligen? och eftersom du inte kom dit antar jag att det inte är hur enkelt som helst... men svar nej, kina känns inte intressant! skulle vara det där stället där du var på slutet möjligtvis, var det nu var mer exakt?
bohol är en ö alldeles bredvid ön cebu, som väl är ganska "känd" (fel ord, men...) på bohol finns även turistattraktionen chocolate hills, några bruna kullar (låter sevärt va? :))

Sara sa...

förresten tycker jag att spökdjurens "spindelhänder" är lika söta som resten av själva spökdjuret!
dock ser svansen lite läskig ut..? råttsvans-aktig liksom. iaf på min bild.

Peter Madison sa...

Tja...Kina är ju faktiskt en diktatur! ;) Finns ju massor att se där, vilket du nog redan har klart för dig. Shanghai skulle jag vilja se eftersom den stan är helt under förvandlig från det gamla Kina till det nya supermoderna Kina. Angkor Wat templet i Kambodja skulle jag också kunna tänka mig att åka till.