19 juli 2007

miss wet t-shirt, flygkrasch, vrakdykning

las vegas -98

träffade en tjej förut, irl, som jag träffat på backpacking.se. kul!
mindre kul var att hon berättade att cairns, som jag ska till, är ett ställe med uteslutande fulla backpackers och miss wet t-shirttävlingar. typ. "uteslutande" kanske var att ta i, men... ja...
precis vad sara är ute efter! ...NOT.
får nog ta mej ut ur stan omedelbart efter landning!

igår var det ju kul att höra nyheterna: världens flygkrasch i brasilien (jag ska ju bara flyga typ 30 ggr...) och så en massa radioaktivt grejs i japan, som jag ju ska till.
jaja, det är bara att koppla bort allt sånt där. att flyga är inte, definitivt inte, min favoritsysselsättning, men jag klarar mej dock utan att proppa i mej lugnande. ingen idé att vara rädd. (lätt att säga iofs :) )

fick tips om ett ovanligt ställe idag, av en kille här på jobbet.
truk lagoon (äv. kallat chuuk) finns det ett ställe som heter. (ligger i mikronesien, långt ut i havet öster om japan, typ.)
på havsbotten där ligger "the ghost fleet" - ett stort antal, av amerikanerna, sänkta fartyg, nedskjutna flygplan och nån ubåt från den japanska stillahavsflottan anno 1944. ("operation hailstorm"..?)
folk från hela världen åker dit för att dyka ner till en massa vrak. nu håller jag mej iofs bara till snorkling, men det skulle visst också vara rätt givande eftersom det inte är så djupt där.
låter spännande men det är nog fasligt krångligt att ta sig dit så det får nog vara för min del.

7 kommentarer:

Sara sa...

Själva staden Cairns och dess backpackerbefolkning kanske inte är så sevärd, men stora barriärrevet ligger ju precis där, så det är ju klart värt att åka ändå :) Dessutom är det nära till Solomon öarna och Virgin Blue har rätt sjysta priser dit... hur lång tid har du sammanlagt i Australien?

Sara sa...

sammanlagt... tja, tre v i sydney (varav två på tasmanien), en v i perth och tio dar i cairns. typ.
tack för tips om solomonöarna! vet inget om dom, men ska kolla upp. allt som tar mej bort från själva cairns känns plötsligt väldigt välkommet! :)

Sara sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sara sa...

Vänta, förlåt, nu blandade jag ihop det... Salomon öarna ligger förvisso relativt nära Australien, öster om Papua Nya Guinea, men det är Samoa som Virgin Blue flyger till (och Cook Islands, Tonga, Fiji och Vanuatu).
Kollade några flyg till dessa ställen och det verkar som om rutten går via Sydney så då är det ändå inte närmast att åka via Cairns. Sorry för mitt misslyckade tips!

Sara sa...

Har kollat lite info om Vanuatu och det verkar riktigt coolt! Vulkaner, regnskog, fantastiska stränder, byar med ursprungsbefolkning, jämförelsevis outforskat och vilt. Kollade flyg också och Virgin Blue flyger direkt (från Brisbane iofs, men det är inte så värst långt från Cairns) till Vanuatu för ca 2200kr t/r! Det kanske vore nåt?

Sara sa...

jamen, då kollar jag upp vanuatu istället! jag kan ju ändra mina "ordinarie" flightdatum tydligen, kanske kan omdisponera tiden lite! förlänga sydney t.ex. och åka till vanuatu via brisbane/chocolate chip cookies! :)
jag förlåter dej för ditt misslyckade tips. du har ju gett LYCKADE tips förut, santa martha t.ex., så det jämnar ju ut sig!
på tal om virgin blue - har du varit med om nån sajt som tar längre tid att ladda??? backpacking kommer förresten som god tvåa.

Sara sa...

Just nu har jag jättesnabbt internet så jag har lyckligtvis inte problem med långsam laddning på några sidor alls. Är dessutom inne i en anti-backpacking period just nu, så jag kollar inte sidan så ofta ;)

Blev själv riktigt sugen på Vanuatu så jag kollade på Lonely Planets destinationsinfo och 1) det finns en guidebok! och 2) priserna verkar inte vara helt sanslösa vad det gäller boende och mat, bara "standarddyrt" för en öde ö, typ.

Tänkte på Santa Martha idag faktiskt... planerar du fortfarande att åka dit?