17 juli 2007

nordkorea...


det är ju en del av er som vet om min vurm för nordkorea - världens, med all säkerhet, allra konstigaste land med världens snyggaste ledare med platåskor, tantfrisyr och klädd som en fängelseintern eller nåt. (konstig mening - halva meningen är ironisk och halva är INTE ironisk... vad som är vad får ni avgöra själva! :))
alla måste väl hålla med om att det är fascinerande?
iallafall. att komma in i nordkorea (eller DPRK som det ofta förkortas - Democratic People´s Republic of Korea) på egen hand är så gott som omöjligt (även om det tydligen GÅR).
gruppresor finns dock, och då ordnas det med mat, boende och alla transporter och så. vare sig man reser ensam eller i grupp är man alltid ackompanjerad av två s.k. guider som övervakar vartenda steg man tar.
vid ett besök i DPRK är det obligatoriskt med diverse museibesök där kim jong ils, och framförallt hans döde far kim il sungs, alla otroliga, fantastiska stordåd visas upp. man måste också i något skede av vistelsen typ knäböja för, och skänka en blomma till, en enorm staty av den döde kim il sung (sett på am. dokumentär om en gruppresa). att inte gå med på detta går icke för sig.
joråsåatt...
iaf är jag helt fascinerad av det här übersjuka landet och skulle SÅ gärna vilja åka dit (trots att man, som sagt, inte får ta ett endaste steg oövervakad). alla resor utgår från beijing, som jag ju kommer att komma till. min plan är ju att ta mej till mongoliet, men jag borde ju verkligen passa på att åka till DPRK när jag ändå är där.
hakarna är: det finns inga datum för 2008 års resor ännu. utan en "bokning" tror jag då inte att det går att ens ansöka om visum. att ansöka om visum kan ta flera veckor, och då är man väl under den tiden av med sitt pass..? ...vilket inte är en sådär jättebra idé just för tillfället, och inte i nåt senare skede av resan heller för den delen...
hake två: kostnaden. en sju-åttadagarsvistelse går på en sisådär 1300 euro (MEN kan bli billigare ju fler man är som ingår i en grupp), även om man redan befinner sig i beijing och utgår därifrån. dyrt...
skit också.

4 kommentarer:

Sara sa...

Vilka sevärdheter ingår i gruppresan förutom museumet och knäböjningsaktiviteter?

Sara sa...

jag "fusksvarar" på din kommentar genom att hänvisa till länken i mitt nästa inlägg!

Peter Madison sa...

Hehe...klart du ska åka till Nordkorea...ju. Nu är ju dessutom Kimpan på stora charmoffensiven och har tagit sitt förnuft till fånga å stängt av anläggningen för tillverkning av plutonium å annat smått å gott....!?

Bäst du åker dit så fort som möjligt för stället kommer segla upp som rena charterparadiset snart...;)

Sara sa...

ja, visst är det klart att jag ska till nordkorea...
...NÅN gång iaf.
nu är det ju det här med det praktiska - passet och tour dates och så...
plus att det ju ÄR rätt dyrt. med en grupp på tio pers däremot kommer man tydligen ner i typ 5-600 euro.
hur hittar man nio andra som vill till nordkorea? härmed efterlyser jag er!