08 juli 2007

man får lite "prestationsångest"...

mystisk skog från bussfönster i andalusien


läser på en massa reseforum där det ju på ett eller annat sätt framgår vad folk gör/har gjort/ska göra på sina resor, och det känns som att precis alla är sysselsatta med en massa aktiviteter dagarna i ända.
bungyjump, rafting, ridning, trekking, fallskärmshoppning, sandsurfning, vanlig surfning, skidåkning, dykning, o.s.v. o.s.v.
själv skulle jag mest vilja ta det lite lugnt och inte göra så mycket alls, men när man läser om alla andra så... känns som att man verkligen MÅSTE utnyttja tiden maximalt och testa allting som kommer i ens väg och som att man är en "dålig" resenär om man bara nu skulle göra typ ingenting!
tycker det är lite jobbigt att känna den här pressen (som ingen annan än jag själv satt), i synnerhet som jag ska resa ensam och nog inte kommer mig för med så mycket "sånt där" på egen hand. tanken på att göra nånting, t.ex. trekking, ensam med en guide är inte speciellt lockande. skulle det inte kännas lite "ansträngt"? bara jag och en guide? skulle isf vilja ingå i en liten grupp. går väl iofs att fixa antar jag.
helst vill jag gå HELT ensam, men oftast står det en massa om att man måste, eller åtminstone BÖR, ha med en guide. suck.

men, sammanfattningsvis, att läsa om alla andras fantastiska äventyr ger mej lite prestationsångest (eller vad som nu kan vara ett passande ord).

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag vet precis vad du menar. Jag känner alltid också en liknande prestationsångest inför varje resa, om inte så mycket specifikt för aktiviteterna så för att resan ska bli bra. Precis som du säger så läser man på reseforum och överallt pratar folk om hur den senaste resan var det bästa de gjort i sitt liv och hur otroligt, ofattbart mega super fantastiskt det var. Då börjar man ju undra vad man gjort för fel eftersom ingen av mina resor varit sagolika rakt igenom, bara mer eller mindra bra/coola. Fast nu har jag kommit fram till att det nog handlar om ens personlighet och attityd - jag är inte en bubblig, högljudd person som använder mig av superlativer särksilt ofta överhuvudtaget, så mitt "bra" är förmodligen likställt med deras "superfantastiskt", haha...

Sara sa...

s:
det är konstigt. spontant känner jag att jag på nåt vis är avundsjuk på "alla andra" (känns det ju som...) som aktiverar sig som fan och är ute och festar varenda kväll (och i och med det DESSUTOM är SOCIALA, förutom att GÖRA en massa grejer) -
MEN - skulle jag vilja vara sån..? nej, det kan jag inte påstå!
jag tycker om att gå och lägga mej tidigt och gå upp tidigt (utan baksmälla!).
känns ju ändå som att man BORDE vara en sån där häftig bungy-jump-gå-ut-varenda-kväll-människa, att det är DET "riktiga" långresenärer ska göra... men är det inte totalt bortkastat att vara ute och supa när man nu åkt så långt bort? fast det är väl just DET, festa, som folk i allmänhet menar med att "ha kul"... tragiskt kan jag tycka.
många älskar väl säkert thailand, t.ex., för att det är så billig alkohol där. sola på dagarna och partaja med andra turister på kvällarna/nätterna.
låter i mina öron fruktansvärt tråkigt...

borde vara glad åt att jag är lite mer sån som jag egentligen VILL vara!
men ändå...

Laanna sa...

Gillar bilden!