25 juli 2007

kamera - med eller utan?

parc güell, barcelona -07

tanken på att lämna kameran hemma har slagit mej.

nu kommer det naturligtvis inte att bli så, men visst skulle det väl finnas en poäng med att vara kameralös?
MED kamera letar man ju ständigt, mer eller mindre aktivt, motiv. UTAN kamera behöver man inte bekymra sig om sånt, utan kan mer "bara vara"/uppleva istället. fast det är klart - som ganska så väldigt fotointresserad skulle jag ju antagligen se motiv precis överallt och hela tiden tänka "OM jag ändå haft med mej kameran!!!", och det skulle ju knappast få mig att uppskatta en situation mera än om jag verkligen HAFT kamera...

(lite "överkurs":
den kamera som får åka med är en vanlig simpel kompakt digital sak. inte alldeles ny, och dessutom relativt klumpig, men med den stora fördelen att man kan ställa in bländare och slutare manuellt. fick leta ett tag innan jag hittade en kamera med den möjligheten, är väl inte så vanligt på kompaktkameror. '
det, för mej, ganska stora problemet är det här med icke-möjligheten att använda filter. inte på ett normalt sätt iaf... nu senast i spanien hade jag mitt vanliga 52 mm polarisationsfilter med mej, och höll det helt enkelt framför objektivet med ena handen. (...vilket var en lite otymplig metod som till slut ledde till att jag tappade det i havet)
polarisationsfilterär iaf guds gåva till fotografen - himlen blir blåare, molnen vitare, gräset grönare och det gör att man ser ända ner till havets botten på bilderna (tar bort alla reflexer på vattenytan) med mera.)

2 kommentarer:

Sara sa...

Det där polarisationsfiltret låter nästan för bra för att vara sant... det kanske vore något att investera i om man har en digital systemkamera, eller vad säger du?

Sara sa...

JAAA!!!
du har inget val - KÖP!
ett polarisationsfilter (cirkulärt) (finns linjärt också, för kameror utan autofokus) är en absolut nödvändighet med de omgivningar du befinner dig i med vatten, grönska och blå himlar!

tänk dej ett foto ur en resekatalog, t.ex. ett sånt där från typ kreta, taget uppifrån ett berg och ner i havet. man ser ju då ända ner till botten.
hade p-filter då INTE använts skulle vattenytan på bilden bara blivit "grådaskig" och full med ljusa reflexer och vattnet inte se alls så kristallklart ut.
kan fixa riktiga exempel, fast inte just nu eftersom jag måste iväg!
hursomhelst - KÖP!!!