28 juni 2007

uppstressad... (i onödan?)

har svårt att somna om kvällarna p.g.a. att det åtminstone KÄNNS som jag har så mycket jag borde göra och måste hinna och så mycket jag antagligen inte tänkt på men som jag BORDE ha tänkt på...

  • vaccinationer jo, har vart till doktorn, men jag är så osäker på om jag verkligen fick det jag skulle, var en i mitt tycke mycket flummig doktor som frågade mej en massa saker jag inte kunde svara på! jag upprepade att jag inte planerat min resväg i t.ex. ecuador och peru, men han frågade ändå typ "ska du till titicacasjön?", och jag sa för femtioelfte ggn "jag har inte planerat NÅNTING, så jag VET INTE". är det inte bara att ge alla sprutor och piller som ev. kan behövas, just in case..? fick inte en enda spruta. hmmm. skeptisk.
  • visum. måste kolla upp men har inget internet i mitt nuvarande hem=husvagnen på jobbets parkering. sitter nu hemma hos en vän.
  • leta på mitt pass (som lyckats försvinna efter jag kom hem från island för bara knappt två veckor sen...)
  • ringa csn och kolla hur det blir med betalningar om jag är borta ett år.
  • ...plus annat som kan tänkas behövas kollas upp - deklarationen nästa år t.ex..?
  • ryggsäck? köpa ny?
  • mediciner - dels mina vanliga mediciner (lyckopiller), om det går att komma igenom tullen med en årsransom kapslar efexor..? övriga mediciner som kan vara bra att ha med? (med läkare i familjen går det mesta att fixa iaf :))


kommer inte på nåt mer just precis nu, men det är hursomhelst som en bisvärm i skallen... extra svårt att somna när man vet att man börjar jobba 04,30 dan därpå ("nu MÅSTE jag verkligen somna om jag ska orka jobba imorron!" och dylika tankar)
önskar att jag kunde känna att jag har KOLL.
och KONTROLL.
har ju gott om tid, till 28 augusti, borde kunna varva ner lite.

pratade med kollega idag, som har en (svensk) styvdotter i christchurch. hon är 31 år och fotograf! låter ju verkligen som nån man skulle vilja få lite kontakt med! foto är ju ett av mina största intressen, och dessutom jobbade hon visst på en tidning och fick resa runt en massa = har säkert "besöksvärda" nz-platser att rekommendera!
gokväll.

3 kommentarer:

AGL sa...

Hello, var det i augusti du skulle åka? Och du ska alltså vara borta ett helt ÅR? Vahettere, OM det nu är i augusti du drar, hinner vi ses nåt innan i så fall? Jag kommer antagligen uppåt landet efter den 15 juli nån gång, när H drar till Norge. Ses då? Vi måste väl ta en fika iaf om du ska vara borta så länge? (Nu har säkert jag fattat allt fel och du ska åka NU, men vad fan, påminn mig, ha ha, jag är helt förvirrad.)

Sara sa...

Jag tycker att du ska gå till ytterligare en läkare och diskutera ditt vaccinationsbehov, dels för att det låter som om läkaren du redan träffat var lagom förvirrad och dels för att det alltid är bra att få en andra åsikt. Jag blev själv felvaccinerad förra året och är evigt tacksam att jag gick till två olika ställen så att jag till slut fick de vaccinationer jag behövde.

Vad det gäller medicin så ska det inte vara några problem att ta med det genom tullen så länge du kan uppvisa recept och biljett som visar hur länge du ska vara borta. För säkerhetsskull kan det vara en bra idé att be din läkare skriva ett intyg.

Jag var på NZ för ett par år sen så om du vill diskutera sevärdheter så är det bara att säga till!

Sara sa...

leaves: nej,inte nu! 28 augusti.först abisko7 augusti,men innan dess bara "hemma" (husvagnen på swebus parkering alltså...)

sara: ja,kanske skulle kolla vacc igen... man tycker ju att NÅN spruta kunde man väl ändå få! :)