26 juni 2007

santa martha rescue center, ecuador

santa martha rescue center är ett ställe i ecuador där djur som farit illa på olika sätt rehabiliteras och, förhoppningsvis, återfår sitt liv i djungeln.
jag är nu rätt så inne på att åka dit. igen.
först ville jag till inti wara yassi i bolivia, ett liknande ställe som dock, efter lite kritiskt granskande, verkade vara mer som en lekstuga för volontärer som ville ha lite kul på resan. huruvida detta intryck jag fått stämmer, det vet jag inte, men det kändes helt plötsligt inte alls rätt att åka dit.

fick tack vare sara/pixi/stilky(-vad-du-nu-vill-kallas...), nys om det här santa martha som verkade betydligt mer seriöst. istället för att, som på i.w.y., gulla en massa med djuren och vänja dom vid människor (!?), så försöker dom på s.m. låta djuren ha så lite mänsklig kontakt som möjligt. detta låter ju bra mycket vettigare om målet är att släppa djuren fria igen..?

iallafall så ville jag absolut åka dit när jag fick reda på att stället existerade!
dock, av någon anledning, rann dom planerna ut i sanden och där har dom legat tills igår. fick mejl av en tjej som också velat åka till i.w.y. men ändrat sig, och nu ska hon till s.m.
jag blev väldigt sugen igen! känns som att det kommer att bli så, santa martha.

får återkomma i detta ämne!

1 kommentar:

Sara sa...

Jag tycker att SM verkar jättebra, tror absolut att det är värt ett besök, åtminstone en vecka eller så. Ska bli spännande att höra en rapport om hur det är om du kommer iväg dit!