11 april 2008

skitbeijing

jag skriver det pa en gang -
JAG VILL HEM!!!
jag bara KANNER det.

skrev ju att jag inte tankte boka om nan mer gang, men nu vetefan. det kanns bara fel liksom. och trakigt. kanner inte ens for mongoliet.
dessutom hamnade jag pa ett javla skithostel (Leo Hostel) som verkade bra pa Hostelworld men som ar hemskt (ar dar nu). visste att det var tillatet att roka i restaurangen/baren, men att en san mangd rok(-lukt) skulle tranga sig in i sjalva rummen... mej det hade jag faktiskt INTE raknat med. kalla mej naiv, men... och vagg i vagg med dormet ar det ett rum med biljardbord, och i det rummet ar det en massa hogljutt folk samt att rokning ar tillaten aven dar! bara en dorr emellan alltsa, som folk gar ut och in genom hela tiden.
fy fan.
jag betalade for fem natter igar, fyra kvar alltsa, men tanker flytta idag. jag angrar sa att jag inte foljde andra Saras rad pa en gang och valde ett stalle hon rekommenderade. nu flyttar jag iaf dit! (Jade). far se om jag kan fa tillbaks pengar harifran, fyra natter, men det ar val tveksamt. kostar iaf bara 40 kr/natt.

skaffade en karta igar och var ute och gick ett tag.
eller, skulle ga ett tag, men hamnade pa helt fel stallen.
p.g.a. OS ar det avstangt har och dar (en massa byggprojekt), och kartan gar inte att folja, sa till slut visste jag inte vart jag var pa vag. skulle ta mej tillbaka tankte jag, men irrade omkring i nat kvarter med en massa smagator huller om buller, som en labyrint, och kom fanimej ingenstans forutom tillbaka till samma stallen jag nyss passerat...
GAAAAAH!
till slut blev jag sa forbannad och var sa trott att jag borjade grata... inte sa det RANN tarar, men inte langt ifran. lyckades blinka bort dom.

ja, och allt kandes bara FEL. tanken slog mej - kanske skulle leta upp Finnairs kontor och andra datum igen... skulle ju inte andra nat mer, men... vet inte om jag star ut en manad till. att andra datum kostar inget.
ja, tanken slog mej, och nar en tanke slagit mej sa slar den ofta och kvickt rot i skallen. som med Australien - tankte bara, hogst flyktigt, pa att helt skita i Australien, och sa vips sa hade jag avbokat det.
lika med NZ, "kanske skulle lamna tillbaka hyrbilen och aka harifran i fortid... men det kan jag ju inte gora..." men sa fort jag bara tankt tanken sa finns den dar och har ofta redan "i smyg" etablerat sig...
sa kanns det.
sms:ade igar till nan och skrev att jag kanske skulle ta och leta upp Finnair, men jag menade det inte, inte precis nar jag skrev det, fast bara nan minut senare sa... ja, tanken kandes sa ratt bara.

VI FAR SE.
alla brukar ju ge det trakiga radet "gor som DU kanner", sa kanske jag skulle ta fasta pa det da.

hursomhelst sa byter jag hostel idag, till ett som med all sakerhet ar mycket battre. stannar nagra natter och kanner efter.

just ja - M. berattade att jag far tillbaka pa skatten... SJUTUSENSEXHUNDRA! (han administrerar ju all min korrespondens for tillfallet, sa aven deklarationen).
jag hoppas verkligen att det inte var ett skamt!!! det ar ju helt otroligt!!!

4 kommentarer:

Sara sa...

Hoppas att du trivs bättre på Jade! Det ligger i en sidogata/gränd, så det kan vara svårt att hitta, men förhoppningsvis känner taxichauffören till området. Du har för övrigt alldeles rätt, mitt enda råd till dig är att göra som du själv känner :) Känns som att det är läge att åka hem, så gör det, det finns ingen mening med att tvinga sig själv att resa vidare när man inte är peppad. Det låter på dig som om du ska stanna ett par dagar i Beijing oavsett om du ska resa hem eller åka vidare, så jag rekommenderar dig (igen) att åka och se muren. Boka en tur hos Jade, då får du se en del av muren som är mindre besökt/mer ovanlig och så får man gå runt själv i sin egen takt, man har ingen guide i en stor grupp som går tillsammans.

Sara sa...

s: taxicahauffor! har tas ingen taxi... jag promenerar med mina 20 kg pa ryggen! bara klenisar som tar taxi...
ja, det blir val nan vecka till har antar jag. kan ju inte skita i PRECIS allt nu nar jag anda ar har.
och ja, det ar en ooootrolig skillnad pa Leo och Jade... gar inte att jamfora! fast det kanns lite konstigt har eftersom det ar sa himla fint liksom, kanns som man inte riktigt passar in bland marmorgolv och dukade bord med vita dukar :)
det var lite knepigt att hitta hit, men anda inte extremt. det svaraste var val att se till att man var pa ratt gata - dom andrar ju namn hela tiden! fruktansvart knepig stad att hitta i tycker jag, atminstone dar jag gatt omkring.
lovar att kolla upp muren! tycker absolut min mor ocksa, sa jag ska val gora det da!

Anonym sa...

det är inget skämt om nu inte skattemyndigheten behagar vara lustiga men det är dom väl inte speciellt kända för.. TYP

Anonym sa...

Efter ett tag vänjer man sig vid kina.. försök hålla ut :)Tyckte det var värt det.

Och det finns Starbucks när allt käns hopplöst.