09 april 2008

angaende mat och vikt under resan

utanfor alla restauranger (sa gott som) har dom skyltfonster som visar vilken mat dom serverar.
det ser ju inte speciellt konstigt ut, sjalva maten, fast man undrade ju har den kan se sa himla frasch ut hela tiden..?
visade sig ju ganska omgaende att det bara ar plastmodeller alltihop! otroligt verklighetstrogna!

sushibrunch vid floden i Kyoto.

...och sa provade jag haromdan mina Lundhagsbyxor som legat nerpackade langst ner i ryggsacken en langre tid p.g.a. att dom sakta men sakert krympte... :)
nu var det emellertid dags att, i brist pa annat, packa upp dom igen... spanningen var stor nar dom skulle knappas igen...
...och dom satt lost!!! vilken lycka!!!
kanske kan det bero pa min sushidiet (eller jag borjade iofs med tonfisksallader redan i Bangkok) och all sightseeing till fots? och inga kakor, godis och sant heller (utom mina extremt daliga dagar da jag kande att jag lika garna kunde vraka i mej eftersom ingenting anda spelade nan roll). Starbucks har val kanske dock bidragit med en hel del kalorier - alla caffe latte och cappuccinos med fetmjolk och en del socker.
totalt sett maste det anda varit en relativt halsosam diet! ska verkligen forsoka fortsatta. dock ar det ju lite beroende av vad det finns for mat i just det land man befinner sig i for tillfallet.

Thailand: tyckte tamejfan att allting dom at var flottigt - en massa friterade grejer och stekta nudlar, stekt ris m.m. jag at iofs grillade eller kokta majskolvar ratt mycket, och det var val okej ur fettsynpunkt.
det valdigt positiva i Thailand var ju den lattillgangliga frukten som saldes overallt pa gatorna - vattenmelon, "vanlig" melon, ananas, papaya, guava m.m. 2 kr for ibland en halv melon liksom. annat an Japan.
haromdan hittade jag pa matvaningen inne pa ett stort varuhus i Kyoto, en natmelon for 6000 yen! 360 kronor alltsa. EN melon. och ni vet ju redan om det har med tva applen for 24 kr. (fast man kan dock hitta applen for 99 yen styck, 6 kr alltsa.) har hort historier om meloner som kostar 10000 yen, 600 kr. bananer daremot ar, kontigt nog, billiga. 9-10 kr for fyra stycken.
det ar val underligt anda? maste ju vara importerade fran Ecuador eller nat..? nan sa att det hade med typ tullar att gora.
som tur ar sa ar ju sushi och "ristrianglar" (triangelformat sushiris med fyllning av t.ex. lax eller tonfisk) billigt, och det ar ju precis sant jag vill ata.

Burma: har var det, vad jag minns (mitt minne ar verkligen superkort), faktiskt valdigt latt att hitta bra, relativt fettsnal och billig mat. skulle nastan vilja pasta att det ar ett av de battre landerna jag varit i ur mathanseende.

Sydamerika: nagon fragade vad jag at i Sydam. hjarnan ar helt tom pa den fronten. minns sa gott som inte nanting jag at dar..? vitlokspizzorna i Cusco och ceviche i Lima minns jag, men sen vetefan!? jordgubbar i Santiago. annars total minneslucka! lite otackt att inte minnas nanting av vad man at... detvar ju anda bara nagra manader sen! jag var val sa foralskad att jag inte minns, forstas :)

nu vantar Kina och Mongoliet. det man hort om Kina ar ju inte speciellt trevligt. dom ater ju allt - rattor, ormar och kycklingfotter. och katter och hundar, icke att forglomma. jag ar mycket skeptiskt installd till Kina (inte bara matmassigt).
ang. Mongoliet sa laste jag pa ett reseforum jag ar in pa att en tjej som varit i Mongoliet fatt leva pa "fettfyllda dumplings" som hon uttryckte det. later totalt krakframkallande ju...

na, jag tror nog att Japan ar ett av de battre landerna om man vill ata nyttigt och inte har mycket pengar. sushi och misosoppa. (ja, sen att Starbucks slukar resten av mina pengar... en cappuccino av nagot storre storlek an normalt kostar 25 spann. eller, det kanske inte ar sa farligt forresten..? om man jamfor med vissa andra lander?)

har gatt over till iste utan socker nu.

Inga kommentarer: