20 mars 2008

KOSSA

gick i flipflops genom halva, eller snarare hela, stan.
fagelvagen var det val inte alltfor langt, men efter att ha tagit sig igenom alla gigantiska rondeller/korsningar med orakneliga korfalt i bredd, kandes det valdigt langt och var valdigt talamodsprovande. att ta sig over gudvethurmanga korfalt i bredd, med oavbruten trafik i bada riktningarna och inget som ens liknar ett overgangsstalle (hur ar det tankt att man ska ta sig fram? ska det verkligen vara en forutsattning att ha ett fordon??) tar pa krafterna. och ar nog lite farligt ocksa.
lagg dartill att det ar 40 grader varmt, fruktansvart avgasigt och en luftfuktighet som i djungeln, och ta det ganger tio, sa...
kort sagt tog det 1) en jakla tid och 2) pa krafterna att ta sig fran a till b. (fran khaosan road till cathay pacific.)

slutligen uppe pa cathaykontoret pa elfte vaningen i nagat som hette plonchit tower.
min tur.
tanten sager, inte direkt surt men inte heller trevligt, att jag maste gora mina andringar hos qantas.
stopp dar - jag ska faktiskt kunna andra grejer pa precis vilket oneworld-alliance-flygbolagskontor som helst! (daribland cathay.) men karringen (for nu har hon gatt fran att vara tant till att vara karring) insisterar och hanvisar mig till qantas. jag ar SA saker pa att jag har ratt men det hjalps inte.
leta pa narmaste skytrainstation (for nu vill flipflopfotterna ga sa lite som mojligt). vasterut ett par stationer. byte. soderut ytterligare fem stationer. efter det foljer en halvtimmes irrande i ett ytterst trafik- och folktatt omrade dar ingen vet var det nya tornet, charnissara tower, ligger. enligt karringen skulle det ligga nanstans i det dar omradet. KARRING! KOSSA!
nu har hela projektet tagit mer an tre timmar och jag ar javligt dehydrerad och pa skitdaligt humor. det ar hennes fel alltihop, att jag maste stappla runt har i onodan! hade hon bara skott sitt jobb, sa... (KOSSA!)

okej. pa 21 vaningen i charnissara tower hittar jag slutligen qantas i ett underbart tyst och ac-kyligt kontor. nu ska jag antligen fa bekraftat att cathayKARRINGEN hade FEL!
den valdigt trevliga qantaskvinnan informerar om att just denna andring faktiskt bara kan goras hos qantas.
snopet... (men nu har cathaykarringen varit just en KARRING sa lange att jag fortsatter hata henne av bara farten.)
antligen en supertrevlig manniska som dessutom har lite koll och kan hjalpa mig! blir faktiskt genast pa battre humor. nar hon sen lyckas hitta passande flighter at mig, sa...
det kommer dock att kosta, det har med planandringen, narmare bestamt ung. 1400 kr. ja skitsamma.

nar jag kommer ut fran tower:et ser jag en uniformskladd polis sta och mata duvor vilket ser lite... gulligt ut.
biljettandringar klara, duvmatande polis och sa hittar jag losviktsjordgubbar och allt kanns till slut ratt bra. (fast cathaykarringen ar fortfarande en KOSSA.)

vad tina skrev till mej haromdan var en simpel rad:
"DON'T skip Japan - go to maybe just one place there."
i samma ogonblick som jag laste det kande jag att, ja, det ar nog faktiskt just det jag ska satsa pa. japan, men i valdigt liten skala, och med direktflyg harifran bkk (inget krangel med air asia till macau, farja till hongkong m.m. det alternativet kandes som lite for mycket.)
dessutom inget tokyo. ja, folk far tycka vad dom vill om att aka till japan och inte besoka tokyo, men det ar sa det far bli. i min varld kanns ett ytterst begransat omrade (osaka/kyoto) fullt tillrackligt.
det var svart att hitta plats pa flygen till osaka bara, med kort varsel, eftersom det ar hogsasong dar nu. utgar att det ar med anledning av att korsbarstraden blommar inom ung. en vecka.
japanska turistorganisationens korsbarsblomsprognos 2008
"kyoto: tha first bloom 26 march." traden blommar sen ungefar en vecka. jag kommer dit sent pa kvallen 25:e, exakt lagom for att fa vara med om heeela blomningen! fan vilken tajming!?
landar i osaka men vill tillbringa tiden i kyoto, den gamla huvudstaden.
jag vet INGENTING om japan, kan tillaggas, forutom att kyoto ska vara vackert... maste skaffa nan sorts guidebok.


iaf. NY RESPLAN:

25 mars: bangkok - osaka
10 april: osaka - beijing

(har ar det lite luddigt... vill till nordvastra kina efter att ha hort saras lovord, och mongoliet (man kan leva med nomader under ett par veckor bl.a., se lank till hoger - "ger to ger") och sa det har med nk... ang. det sista har jag en valdig valdig beslutsangest. skulle behova lana pengar, och att komma hem inte bara pank utan t.o.m. skuldsatt... ah, JAG VET INTE!!! sara (jag alltsa) och ordet skuldsatt gar definitivt inte ihop!!! angestframkallande.)
13 maj: beijing - helsinki
16 maj: helsinki - arn

detta innebar, som nan kanske kan rakna ut, att jag kommer att vara i helsingfors nar jag fyller ar. jag kunde gara ett stopp dar utan att betala extra, sa da tankte jag att... jag har inte informerat ann (nastan min aldsta van..?) och teemu an, men dom ska fanimej tvangstraffas. tvangs-traffas alltsa, sa att ni inte laser nat annat...

detta blev laaangt, for langt...

(ursakta att det blev nat kajko med typsnittet, har forsokt fixa men nu skiter jag i det)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det här låter som en skitbra plan, jag ser verkligen fram emot att få höra om och se bilder ifrån Japan! Och Kina förstås - ska bli kul att se vart du tar vägen och hur du upplever det... Kom på just nu att jag glömt att svara på en av dina kommentarer, angående Karakoram Highway... jag har noll problem med att du "härmas" och åker dit före mig, be my guest! :) Det är dock tur att jag redan varit där och sett en del av den, annars hade jag nog dött av avundsjuka...

Anonym sa...

Japan .... aha ... kan kanske vara bra... kul att höra rapport från de sen, har varit ganska japanskeptisk och bara hört om japan från redan frälsta, så får se vad för bild du förmedlar. Spöket hälsar. Han vill bli matad 17-21 juni om du bor i Falun då ;)

Anonym sa...

Hejsan!
Tack för SMS å kort från Myanmar idag.
Oh, va kul Du beskriver tillvaron i Bankok med bla flipflop, kossan, trafiken, värmen osv. Jag skrattade faktiskt åt hela tillställningen.
Va häftigt med körsbärsblommorna i Japan. Har inte hört om det förut, det ska bli intressant att få se bilder (hoppas jag).
Har Du hört om oroligheterna mellan Kina och Tibet? Kanske inte går att åka nordväst ut?
Inte klokt vad tiden går,Du är ju hemma snart. Stackars Dig, vilken kontrast mellan Sverige och övriga världen. Förhoppningsvis kan det ju kanske kännas skönt att få vila ut lite.
Må så gott å GLAD PÅSK! (skärtorsdag idag)
Kram ma