23 januari 2008

mer singapore


nan park dar dom forberedde det riktiga nyarsfirandet (det hade inte kommit igang pa riktigt an)


okej, lite om singapore såhär i efterhand:

det jag märkte först när jag gick ut på stan var att jag nästan gick med ett leende på läpparna eftersom det kände så totalt annorlunda mot nz (på ett positivt sätt alltså). så mycket färger och så mycket liv och rörelse och så... annorlunda. om jag jämförde sydney med n.y., så vet jag inget jag kan jämföra singapore med än så länge. jag har ju varit på hyfsat många ställen i världen kan man väl säga - diverse afrika, indien, sydamerika m.m. - men det här är konstigt nog första ggn i sydostasien. konstigt nog, eftersom ju typ alla andra varit i thailand.

singapore - blandning av buddhisttempel, hindutempel, moskeer och kyrkor.


första dagen kändes det jobbigt att gå ut, som alltid i en ny stad (nytt land!). känner obehag och osäkerhet och drar mej för att gå ut, som sagt. vet inte hur saker funkar, hur man beter sig.
var så otroligt pinsamt feg att jag... åt på mcdonald´s... ja, jag skäms...
ville äta i little india, en stadsdel alltså, men det kändes för obehagligt med en massa stirrande indier, och så blev det mc. senare at jag på en mer välordnad (och dyrare såklart) indisk restaurang dock.

shopping. man vill köpa allt, i synnerhet inne på sim lim.

s.l. är som en hel skyskrapa med bara elektronik, går inte att beskriva - pc:ar, mac:ar, mobiler, playstation, mp3 och precis allt annat som har det minsta med elektronik att göra (utom en grej som heter mu-tron III som jag ska köpa åt nån...). jag lyckades hålla mej till en eluttagsadapter och ett usb-minne men det var svårt... :)
det var köpcentr..a? överallt. överallt. överallt. vägg i vägg, byggnad efter byggnad. shopping shopping shopping.
måste medge att jag hade ganska stora bekymmer med att hitta ut ibland! man gick verkligen vilse inne i dom där labyrinterna av butiker.

chinatown var mitt favoritställe. just nu firas det kinesiska nyåret och det är huuur mycket grejer som helst överallt - dekorationer, krimskrams, lyktor, fyrverkerier, folk, stora figurer... svårt att sätta ord på det. eftersom det är råttans år i år (enligt det kinesiska horoskopet) var det (konstgjorda) råttor precis överallt och i alla former och färger, och i synnerhet mickey mouse. nu är ju det en mus, men det spelade tydligen inte nån större roll.

rattor i traden...
...och plotsligt, mitt bland alla ratt-grejer, kommer det en riktig ratta utskuttande framfor mej! fattade ingenting forst, var sa inne pa det har med konstgjorda rattor...



och vem träffar man där mitt i chinatowns-vimlet? jo, kollegan vars frus dotter är hon jag träffade i christchurch! dom var på väg ner till nz nu och hade några dar i singapore. det är ju ganska så otroligt måste man väl säga??? träffa kollega från falun mitt i singapores chinatown?

i chinatown fick jag också agera hårmodell! dom stod och demonstrerade en hårgrej (nåt sånt där tv-shops-aktigt) och ville visa på nån, så varför inte? resultatet blev helt okej! och snabbt gick det. (och har skulle det vara en bild, men den har jag visst i det andra usb-minnet :( )

vad mer?
fotade raffles hotel men drack ingen singapore sling.

testade den konstigaste caffe latten jag kunde komma på på starbucks, med hallonsmak. inget vidare, men nan maste ju testa...

allt står på fyra olika språk -engelska, kinesiska, hindi och malaj eller vad det heter.

...och slutligen - alla är oerhört trevliga!

cricketplan med div. annat i bakgrunden


fick halla ut, precis som med den dar grass jelly-drycken. fyyy faaaaan. kokosdryck med fruktkott. lat ju okej, men fruktkottet ar liksom nan slemmig kokos och inte vanlig kokos. usch.

gatubild

1 kommentar:

Laanna sa...

Haha, snacka om sammanträffande där med kollagan.

Kokosdryck är jag lite nyfiken på...jag tycker det är gott att dricka kokosmjölk ibland, sån som finns på burk alltså. Lite udda vana kan hända.