23 juli 2007

visualisering, typ, av ankomst till quito

förbereder mej mentalt på ankomsten till quito; i synnerhet till flygplatsen.

-99: minns hur det var att komma ut i ankomsthallen i delhi, och hur det var att komma UT UR ankomsthallen i delhi. (eller hur minns mitt dåvarande ressällskap det?) inte som i reykjavik direkt! :)
nu efteråt är jag nog rätt tacksam över att det var det K-A-O-S som det var eftersom det gör mej medveten om hur det KAN vara även i quito. hade jag kommit utan sällskap till delhi hade jag säkert börjat gråta... en miljard galna taxichaufförer som attackerade en, en miljard andra - stirrande - människor och så indisk hetta uppepå alltihop. det var ganska fruktansvärt :)
(några minuter senare gick vi i en totalt vidöppen turistfälla, men det är en annan historia som jag inte gärna vill berätta om eftersom det var så otroligt klantigt...)

iaf så förbereder jag mej på att det kan vara samma kaos i quito så att jag denna gång inte ska behöva överumplas på samma sätt som då. jag oroar mej nog ofta alltför mycket (så att VISSA anser mej vara väldigt negativt inställd ;)) men denna gång vill jag verkligen vara beredd på det allra värsta! vill INTE stå i ett quitanskt (?) totalkaos och vara helt gråtfärdig!
har bestämt mej för vilket hostel jag vill bo på, och man kan fixa så att dom möter en på flygplatsen. funderar nästan på att lägga några extra kronor på det. skulle vara ett ganska billigt sätt att få börja resan någorlunda "lugnt". är man borta i en massa månader och anländer till x antal flygplatser vänjer mej sig ju efterhand, men som sagt, sådär alldeles i början, straight from svärje...

hursomhelst - kalla mej negativ, men den här gången tänker jag faktiskt vara beredd på det värsta!!!

3 kommentarer:

Sara sa...

Ja, bo på Secret Garden, det är bäst! Fint och rent och fantastisk mat och bra stämning och väldigt vänlig och hjälpsam personal som kan tipsa om allt. (All personal, förutom ägaren, städerskorna och kockarna består av volontärer = backpackers mestadels från USA och Kanada men även en och annan från Europa och Australien som velat stanna en längre period någonstans på vägen. När jag var där förra året var alla supertrevliga men det kan ju vara andra som jobbar där nu, så jag reserverar mig förändringar av mitt påstående att personalen är trevlig och hjälpsam.)

Först och främst kan jag tala om att Quitos flygplats är relativt liten och där är inget kaos att tala om överhuvudtaget; där är väldigt lugnt och organiserat, inget att oroa sig för!

Jag tänkte precis som du att det vore värt några extra kronor att ordna transport via vandrarhemmet så jag bokade airport pickup på Secret Garden. I praktiken innebär det helt enkelt att du går till taxi-luckan i ankomsthallen på flygplatsen och där sitter det en lapp i fönstret med de namn som beställt hämtning. Du talar om vem du är, betalar och får en taxi-biljett. Personalen följer dig sedan ut till taxi bilarna, ger din biljett till en taxi chaufför och ser till att han vet vart du ska och att du kommer iväg ordentligt. Det är alltså ingen från vandrarhemmet som hämtar dig och du åker i en helt vanlig taxi. Du kan med andra ord lika gärna ordna det själv.

Sara sa...

oki! tack för info! vad skulle jag ta mej till utan dej? :)
det som verkar bra med secret garden, förutom att det verkar trevligt, är det här med att man kan ta spanskalektioner (spansklektioner? språkpolisen...) där. skulle vilja det, litegrann sådär. även om jag definitivt kan klara mej på enbart spanska, så är den väl inte i allra bästa kondition för tillfället...
men då vet jag: secret garden är ett bra val och 2. pickupen på airporten är icke nödvändig!

Sara sa...

Mm, om man nu ska läsa spanska så är det ju praktiskt att sätta igång med det på en gång när man kommer fram, för att komma in i det på en gång, liksom. Jag pratade med flera stycken som tog spansk(a?)lektioner när jag bodde på Secret Garden och de var alla nöjda och verkade tycka att det var bra standard på undervisningen där. "Klassrummet" är på takverandan med utsikt över staden... inte helt fel :)