03 juli 2007

första tankarna på en långresa

nu minns jag inte ens när jag började fundera på att åka nånstans. måste ha varit nån gång månadsskiftet jan/feb ungefär.
efter en massa tittande i världsatlasen och på webben så tror jag mej minnas att jag kom fram till att jag ville flyga sthlm - buenos aires - auckland/nz - thailand (eller liknande) - sthlm. ingen mastodont-jorden runt alltså.
efter besök på tre resebyråer varav en (ticket) hävdade att det inte GICK att kombinera dessa destinationer utan att det skulle kosta MULTUM - puckon! - så var det en bra tjej på resia som VISST kunde kombinera ihop mina önskemål.
vi bokade prel. datum vill jag minnas.

åkte sen ensam till spanien i tio dar (mars), för att träna på/känna efter hur det var att resa just ensam. tack och lov var det enbart positivt! tänk bara att tidigt på morronen bara kunna sitta och iaktta en massa katter vid stranden i en timme utan att nån står bredvid och trampar och bara inte står uuut med att glo på KATTER i en evighet...

iallafall. soloresan var en MYCKET positiv upplevelse och jag kände mej inte ensam eller "rädd" (inte för att bli rånad eller nåt sånt, utan... ja, på ett annat sätt!) en enda gång.
helt otroligt, men likförbannat sant. har alltid avundats dom som sagt att det är det bästa, att resa ensam, och nu höll jag plötsligt med.
vilken frihetskänsla, att känna att jag inte längre behövde hitta nån att åka MED! (nån som har tid, råd, vill till samma ställen som jag, kan ta ledigt från jobbet och, sist men inte minst, som jag VILL ha sällskap av)(och, framförallt, som vill ha sällskap av MEJ)

nu föll det sig så att jag i spanien på hostelet i cádiz träffade en holländare som hade åkt jorden runt. han berättade att han, precis som jag, hade tänkt sig bara några destinationer, men sen upptäckt att det gick att boka in en massa fler ställen utan att det blev dyrare!
när jag kom hem laddade jag hem ett program från just "hans" flygallians webbsida där man kunde sitta och leka och kombinera sin egen jorden runtbiljett för att slutligen få fram ett ungefärligt pris.

la in mina och kollade priset. 19000 exkl. skatt.
la till sisådär fyra flighter till. 19000.
la till ännu fler flighter. FORTFARANDE 19000!
insåg att man kan åka till tre världsdelar och flyga totalt max 20 sträckor för just detta pris - 19000!

hopp... nu blev det ju lite svårt... destinationer som var möjliga att inkludera i biljetten var... ja, hundratals. satt och lekte med det där programmet varenda dag och det kändes bara svårare och svårare att bestämma sig! med uppåt 20 flygsträckor och flera hundra destinationer var ju möjligheterna obegränsade, typ.
världens LYXproblem, men ändå... svårt!
nä, nu orkar ni nog inte läsa mer! får fortsätta imorron.

"min" flygbolagsallians som jag köpt biljetten hos: ONEWORLD

2 kommentarer:

Laanna sa...

19 000. Låter ju nästan billigt?!
Förstår att du har haft svårt att bestämma dig sen:)

Sara sa...

ja, antalet rutter jag satt ihop i det där "lekprogrammet" är nog tvåsiffrigt...
nu är det ju iaf betalt och klart (=biljetterna utämtade) så det är ingen idé att fortsätta ha beslutsångest! det enda som nu går att ändra på är datumen.