06 juli 2007

fortsättning från 3 juli:

ja, obegränsade möjligheter var det, ja.
fyra flygsträckor - buenos aires, auckland och thailand (el. likn.) - skulle nu utvidgas till att omfatta typ TJUGO. herre min skapare. som ett smörgåsbord med huuur många rätter som helst (700 då, i detta fall) och så får man ta av tjugo. enkelt va? ...not.

fattade iaf av programmet, round-the-world planner, att den här 19000 kr-biljetten fick omfatta tre kontinenter (+ den man åker från) och att man inom varje kontinent kan flyga fyra sträckor (om man räknar med "inkommande" flight). nu blir ju det bara tolv st, men inkl. mellanlandningar och beroende på världsdel och vad det nu är, så kan man komma upp i max tjugo. (det går t.ex. att köpa till två sträckor och i nordamerika ingår sex sträckor som standard).

ja, vart skulle jag nu då?
nordamerika: har varit där en del och känner också att "dit kan man åka när som helst" på nåt vis.
afrika: efter kenya, uganda och senegal är jag liksom trött på afrika... iaf nu för några år framåt.
asien: varit i indien, nepal och maldiverna. sydostasien kändes inte speciellt lockande, men kände att jag väl BORDE åka dit och kolla vad det är som alla är så exalterade över (främst thailand). kanske skulle jag även passa på att försöka bota min japanfobi? :)
oceanien: inte varit. nya zeeland verkar ju vara ett måste, så det var inget att fundera över. australien känns lite uttjatat och har inte lockat mig speciellt mycket, men man borde ju... bestämde mig för tasmanien i ett tidigt skede.
sydamerika: vore skitkul, i synnerhet som jag kan spanska rätt bra och skulle vilja träna upp den. DOCK har man ju hört hur himla farligt det är i s-amerika. hade ju ändå tänkt mig buenos aires. hmm.

jaha, så hörde talas om det här inti wara yassi i bolivia och blev eld och lågor. när jag senare insåg att det nog var mer som en rekreationspark för backpackers som efteråt gärna ville kunna stoltsera med ärr efter att ha blivit rivna av pumor de gått på promenad med i djungeln (är jag elak och fördomsfull nu? nä... :)), så lät santa martha i ecuador mycket mer seriöst. (länkar till höger.)
alltså fick första destinationen bli ecuadors huvudstad quito.
därefter kände jag mest för att flyga direkt ner till argentina och chile, men efter MYYYCKET om och men blev alltså lima (peru) nästa destination. därifrån ska jag ta mej ner genom södra halvan av peru, lite i bolivia och sen komma till arg./chile. Känns lite ostrukturerat, den här biten efter ecuador, men det spelar väl kanske ingen roll. det får bli som det blir och jag kommer ju dit jag kommer. har inte läst på så mycket om de olika länderna än.
flyger till lima 9 oktober, och nästa datum jag har att passa sen är 11 december då det blir santiago till påskön. två månaders än så länge planlöst irrande i peru, bolivia, arg. och chile alltså.
ska man se macchu pichu eller är det för uttjatat? (OM jag ska dit tänker jag INTE gå inkaleden dit, utan ta TÅGET! så det så. jag vet att det är fusk men det skiter jag i!)
ska man se nästa "klyscha", saltöknen i uyuni? det är ett s.k. måste har jag förstått. en öken på hög höjd i bolivia som bara består av salt och följdaktligen är helt vit.
ska jag ta mej den långa (om-)vägen till buenos aires?
nationalparken torres del paine i södra chile? (också något av ett måste har jag hört)

ska väl lösa sig.
återkommer! gonatt!

3 kommentarer:

Sara sa...

Torres Del Paine är sanslöst vackert, det är absolut ett måste! Hade tyvärr bara tid att spendera en enda dag där, vill jättegärna åka tillbaka och se mig omkring ordentligt.

Om du inte vill gå den klassiska leden till Maccu Picchu men ändå vill vandra så finns det ju andra leder, t ex Salkantay som ska vara något längre, precis lika vacker och jämförelsevis tom på turister. Det kanske kan vara något?

Har du några tankar kring vart du vill åka i Argentina?

Laanna sa...

Mmm. Man blir ju väldigt sugen på Island när man läser här...jag är nog lite naturfreak ändå.

Och tåg till Machu Pichu kanske inte är en så dum idé. Kanske ett bättre sätt att njuta av utsikten när man inte behöver tänka på hur jobbigt det är?:P

Sara sa...

s: har hört talas om salkantay och ska kolla upp det. man kanske inte får vara så lat så att man väljer tåget... speciellt inte när man hoppas på att kläderna ska kännas lite större efter ett tag :)
dom har krympt oroväckande mycket på senare år. kans det vara tvättmedlet?

l: åk till island. en kollega köpte senast i förrgår en t.o.r.-biljett med sas för samma pris som vi, d.v.s. 1300 inkl skatter. otroligt billigt ju! no excuses...